Document

فاعلية برنامج إرشاد جمعي في تنمية مفهوم الذات الأكاديمية لذوي صعوبات التعلم في الحلقة الثانية بمدارس شمال الشرقية بسلطنة عمان.

Other titles
The Effectiveness of a Group Counseling Program for Developing the Academic Self-Concept Among Learning Disability Students in Second Cycle in Sharqiya North School in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to structure a group counseling program to extend the academic self-concept of students with learning disability in cycle two in Sharqiya North Region in the Sultanate of Oman. Subjects Study sample Consist of 20 female students (age 10-12) from grade five and six from Seih Al-Afia basic education School (5-10). All participants had learning disability, they control and were divided randomly into two equal groups: experimental. The experimental group subjected to a group counseling program for developing the academic self-concept based on Person- centered counseling theory (Carl Rogers). Whereas, the control group didn't go through any treatment. The counseling program contained 16 counseling sessions, two sessions per week. Pre and post measurements were applied. Both groups were followed up by using academic self-concept model which was formed for the intents of this study. Results of( Mann-Whitney U Test) showed a difference of statistical significance between the Control and Experimental groups. The difference was in favor of the experimental group on both Post and Follow-up tests. Students in the experimental group have higher academic self-concept - in the posterior measure and in the follow up- than the control group. This demonstrates the efficacy of the group counseling program implemented in this study.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشاد جمعي وتقصي فاعليته في تنمية مفهوم الذات الأكاديمية لدى طالبات صعوبات التعلم في الحلقة الثانية بمنطقة شمال الشرقية في سلطنة عمان.
تكونت عينة الدراسة من جميع طالبات صعوبات التعلم في الصفين الخامس والسادس الأساسي والبالغ عددهم (20) طالبة من مدرسة سيح العافية للتعليم الأساسي (105) واللاتي تراوحت أعمارهن بين 10) - (12 سنة، وتم توزيعهن عشوائياً إلى مجموعتين (10) متساويتين: تجريبية وضابطة، تلقت المجموعة التجريبية برنامج إرشاد جمعي في تنمية مفهوم الذات الأكاديمية قائم على نظرية الإرشاد المتمركز حول الفرد لكارل روجز ( Carl Rogers) ، بينما المجموعة الضابطة لم تتلق أية معالجة ، وقد تكون برنامج الإرشاد الجمعي من (16) جلسة إرشادية طبقت بواقع جلستين بالأسبوع.
ولقد تم إجراء القياسات القبلية والبعدية والمتابعة على المجموعتين التجريبية والضابطة باستخدام مقياس مفهوم الذات الأكاديمية، والذي تم إعداده لأغراض هذه الدراسة وأظهرت نتائج اختبار مان وتني ) Mann - Whitney U Test ) إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات مفهوم الذات الأكاديمية لدى أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة، لصالح أفراد المجموعة التجريبية على كل من القياسين البعدي والمتابعة، وهذا يدل على فاعلية برنامج الإرشاد الجمعي المطبق في هذه الدراسة في تنمية مفهوم الذات الأكاديمي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01