Document
فاعلية برنامج إرشادي قائم على نظرية الذات في تنمية مهارات السلوك القيادي لدى طلاب مرحلة الطفولة المتوسطة والمتأخرة.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss3pp248-266
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 3، ص. 248–266.
Contributors
المجالي، مصلح بن مسلم., Author
عبد الرشيد، ناصر سيد جمعة., Author
Other titles
Effectiveness of a counseling program based on self-theory in developing leadership behavior skills among middle and late childhood students.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-07-01
Language
العربية.
English abstract
The current study aimed at investigating the effectiveness of a guidance program based on self-theory in developing leadership behavior skills among middle and late childhood students in the elementary schools in Dhofar Province - Sultanate Oman. The experimental sample consisted of 24 students who were leaders of class, selected purposively. Their ages ranged from 9 to 11 years. They were divided into two equivalent groups: an experimental group and a control group. The study adopted the experimental approach (quasi-experimental design) which has experimental and control groups with a pre-test, post-test and follow-up test. The scale of teachers' assessment of students' leadership behavior skills was used, which consisted of (36) items distributed over four dimensions: responsibility-taking skill, planning skill, teamwork skill, and decision-making skill. The results of the study showed the effectiveness of the guidance program in developing leadership behavior skills. There were no statistically significant differences were found between the post-test and follow-up test for the experimental group, which indicates the sustainability of the effectiveness of the guidance program. Based on the results, the study recommended the adoption of the guiding program in similar studies and with other age groups in all academic levels.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي قائم على نظرية الذات في تنمية مهارات السلوك القيادي لدى طلاب مرحلة الطفولة المتوسطة والمتأخرة بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظة ظفار بسلطنة عُمان. تكونت العينة من 24 طالبًا وطالبة من قادة مجالس الفصول، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية وضابطة. استخدم المنهج شبه التجريبي مع تطبيق قبلي وبعدي وتتبعي. وتكون مقياس السلوك القيادي من 36 عبارة موزعة على أربعة أبعاد (تحمّل المسؤولية، والتخطيط، والعمل بروح الفريق، واتخاذ القرار). أظهرت النتائج فاعلية البرنامج في تنمية مهارات السلوك القيادي لدى أفراد المجموعة التجريبية، واستمرارية هذا الأثر بعد مرور شهر ونصف من انتهاء البرنامج. أوصت الدراسة بتبنّي البرنامج في دراسات مماثلة.
Category
Journal articles