Document

فاعلية برنامج إرشادي جمعي في خفض السلوك العدواني لدى طلبة الصف الثامن والتاسع بالمنطقة الداخلية.

Other titles
The Effectiveness of a Group Counseling Program In Reducing the Aggressive behavior among the Students eight and nine classes in the Dhakhaliyah Region
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The Aggressive Behavior is a wide-spread problem among children in schools, and this study was conducted to study the effects of counseling on the limitation of undesirable behavior among students in schools and try to overcome and find a remedy by means of an experimental program. This study titled "The Effectiveness of a Group Counseling Program In Reducing the Aggressive behavior among the Students" in the 2nd circle from the Basic Learning aims to build group counseling program shares to decrease aggressive behavior. It also aims to learn the effect of counseling program. The researcher put two variables: 1.There is no statistically significant difference in experimental program. 2.There is no statistically significant difference between experiment groups. The researcher used three tools: First he identified (14) problems from the various student problems and distributed among school Headmaster and social specialists and teachers. Another one is a measurement for aggressive behavior and counseling program which is practiced in recent studies and the program contains several techniques of counseling. The research sample included (24) students distributed in a simple method to two groups (12) student for experimental group and (12) for control group. The results of the study were derived using the statistical method for Social Science (SPSS-16) and the result was that group counseling program was effective in reducing the aggressive behavior for students in class Eight and Nine, in the Dakhaliya region.
Arabic abstract
يعتبر السلوك العدواني من المشكلات الأكثر انتشارا في المدارس بين الطلاب وجاءت هذه الدراسة لأجل المساهمة في الحد من السلوكيات غير المرغوبة بين الطلاب داخل المدارس وتقليصها وعلاجها بطريقة برنامج تجريبي وجاءت الدراسة بعنوان فاعلية برنامج إرشادي جمعي في خفض السلوك العدواني لدى طلبة الصف الثامن والتاسع بالمنطقة الداخلية وهدفت إلى بناء برنامج إرشادي جمعي يساهم في خفض السلوك العدواني كما هدفت إلى تقصي فاعلية هذا البرنامج الإرشادي وحدد الباحث فرضيتين وهما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مستوى القياس البعدي في السلوك العدواني تعزى إلى البرنامج الإرشادي والفرضية الثانية توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مستوى القياس المتابعة في السلوك العدواني تعزى إلى البرنامج الإرشادي ، واستخدم الباحث ثلاث من الأدوات منها استبانه اشتملت على (١٤) مشكلة من مشكلات الطلاب وتم توزيعها على مدراء مدارس وأخصائيين اجتماعيين ومعلمين ومقياس للسلوك العدواني والبرنامج الإرشادي. المطبق في الدراسة الحالية واشتمل البرنامج على العديد من الفنيات والأساليب الإرشادية وبلغت عينة الدراسة (٢٤) طالبا تم توزيعهم بالطريقة العشوائية البسيطة إلى مجموعتين (۱۲) طالبا للمجموعة التجريبية و (۱۲) للمجموعة الضابطة وتم استخدام الرزمة الإحصائية المحوسبة للعلوم الاجتماعية ( ١٦-spss) في استخراج نتائج الدراسة وأسفرت النتائج إلى فاعلية البرنامج الإرشادي الجمعي المطبق في الدراسة الحالية لخفض السلوك العدواني لدى طلبة الصف الثامن والتاسع بالمنطقة الداخلية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013