Document

فاعلية برنامج إرشادي جمعي في تحسين مهارة تنظيم الوقت ورفع مستوى التحصيل لدى طلبة كلية العلوم التطبيقية بعبري.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aims at designing a training program for time management for students in the first class of Faculty of Applied Science, and identifies the impact of the training program to regulate the time of Students in the first class of Faculty of Applied Science, and identifies the impact of the training program on academic achievement of students of the first class of Faculty of Applied Science. The study population includes students of first class at Faculty of Applied Science in Ibri in Sultanate of Oman, has reached number (432) students from the disciplines of Communications and design, business administration, information technology, the number of males (971), while the total number of female students (55), included sample reconnaissance on the students of the first class of the Faculty of Applied Science in Ibri Sultanate of Oman, has reached stature (06) students from the same research population were chosen randomly, and included a core sample of students obtaining the lowest scores on the scale of the organization of time as an indication that they have a lack in the skill of time management, and included students of the first class of the Faculty of Applied Science in Ibri in the Sultanate of Oman, has reached stature (34) students divided into two groups: a control group and consisted of (90) students, and the experimental group (90) students have been selected intentionally. Researcher engaged in the collection of research data in several ways the most important of the personal interview, content analysis and documentation, some of the data and information, the scale, collective mentoring program. The researcher used in the light of the objectives of the study and the hypotheses of the study used statistical methods in the arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient, and the differences using the value of "Z". Have reached results that there were differences statistically significant between the experimental group and the control group in the measurement dimensional areas of scale organization of time and associated objectives organization, behaviors personal behavior of others, potential code, and test academic achievement for the experimental group, and there are significant differences statistically between two measurements pre and post for the benefit of measurement dimensional in the experimental group in the areas of scale time management and test academic achievement, as there are differences statistically significant between measurement dimensional experimental group and measure up with the exception of the third axis behavior of others, and fourth axis capabilities available, and the total scale of time management, and academic achievement. The results showed also the absence of statistically significant differences in academic achievement between telemetric in the experimental group and measurement follow-up, but there are differences statistically significant in the first domain associated with the objectives of the organization of time in favor of measurement follow-up, and there are significant differences in the first domain associated with the objectives of the organization of time in favor of the experimental group. In addition to that, there are significant differences in the fifth area associated with constraint of time management for the measurement of tribal in the experimental group.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد تأثير برنامج إرشادي في تحسين مهارة تنظيم الوقت لطلاب وطالبات السنة الأولى بكلية العلوم التطبيقية بعبري بسلطنة عمان، ومعرفة أثر البرنامج الإرشادي على التحصيل الدراسي لديهم ، وشمل مجتمع الدراسة على طلاب وطالبات السنة الأولى بكلية العلوم التطبيقية بعبري، والبالغ عددهم (234) طالبا وطالبة من تخصصات الاتصالات والتصميم وإدارة الأعمال وتقنية المعلومات، فقد بلغ عدد الذكور (۱۷۹) طالبا، فيما بلغ عدد الطالبات (55) طالبة، وشملت العينة الاستطلاعية (60) طالبا وطالبة من نفس مجتمع الدراسة ، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وشملت العينة الأساسية (۳۲) طالبا وطالبة من نفس مجتمع الدراسة مقسمين إلى مجموعتين مجموعة ضابطة وقوامها ( 16) طالبا وطالبة، ومجموعة تجريبية وقوامها (۱۹) طالبا وطالبة وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، كما استعانت الباحثة في جمع بيانات البحث بوسائل متعددة أهمها المقابلة الشخصية، وتحليل المحتوى والوثائق، وبعض البيانات والمعلومات، ومقياس تنظيم الوقت، وبرنامج إرشادي جمعي، وقد توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمجالات مقياس تنظيم الوقت والمرتبط بأهداف التنظيم، سلوكيات شخصية، سلوكيات الآخرين، إمكانات متاحة، واختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية، كما توجد فروق دالة احصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في المجموعة التجريبية في مجالات مقياس تنظيم الوقت واختبار التحصيل الدراسي، كما توجد فروق دالة إحصائية بين القياس البعدي للمجموعة التجريبية وقياس المتابعة فيما عدا المحور الثالث سلوكيات الآخرين، والمحور الرابع إمكانات متاحة، واجمالي مقیاس تنظيم الوقت، والتحصيل الدراسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
1
الكلبانية, زينب.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-10
Theses and Dissertations
3
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021