Document
فاعلية برنامج ارشادي جمعي قائم على العلاج الانفعالي العقلاني لخفض الأفكار اللاعقلانية عند المعلمات العمانيات
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aims at investigating the effectiveness of a group counseling program based on REBT in reducing irrational beliefs among Omani female teachers in Nizwa City in Sultanate of Oman . A non – random sample of about 18 female teachers who scored the highest in the inventory distributed in two equal groups , Experimental and control .
To examine the research hypotheses a Mann Whitney test , standard deviation and mean were used in the analysis of data . The results show the following :
1- There are statistically significant differences in the means of both , the experimental and the control groups on the post – test in favor of the experimental group .
2-There are statistically significant differences in the means of both , the experimental and the control groups on the following up test in favor of the experimental group.
This shows the effectiveness of the collective rational emotive counseling program in reducing teachers' irrational beliefs .
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الى التحقق من مدى فاعلية برنامج ارشادي جمعي قائم على العلاج العقلاني
الانفعالي لخفض الأفكار اللاعقلانية عند المعلمات العمانيات بولاية نزوى ، تكون مجتمع
الدراسة من جميع معلمات رياض الأطفال في مدرستي الآفاق الخاصة ودار رعاية الطفل في
ولاية نزوى ،وتم اختيار عينة قصدية حجمها ) 08 ( معلمة ممن سجلن أعلى الدرجات على
مقياس الأفكار اللاعقلانية لدى المعلمين اعداد محمد احمد غنيم ) 4110 ( ، وتم توزيع المعلمات
على مجموعتين متساويتين في العدد ) تجريبية وضابطة ( ، وللتحقق من صحة فرضيات
الدراسة تم معالجة البيانات عن طريق اجراء اختبار مان ويتني Mann Whitney والانحراف
المعياري والمتوسطات الحسابية .
الانفعالي لخفض الأفكار اللاعقلانية عند المعلمات العمانيات بولاية نزوى ، تكون مجتمع
الدراسة من جميع معلمات رياض الأطفال في مدرستي الآفاق الخاصة ودار رعاية الطفل في
ولاية نزوى ،وتم اختيار عينة قصدية حجمها ) 08 ( معلمة ممن سجلن أعلى الدرجات على
مقياس الأفكار اللاعقلانية لدى المعلمين اعداد محمد احمد غنيم ) 4110 ( ، وتم توزيع المعلمات
على مجموعتين متساويتين في العدد ) تجريبية وضابطة ( ، وللتحقق من صحة فرضيات
الدراسة تم معالجة البيانات عن طريق اجراء اختبار مان ويتني Mann Whitney والانحراف
المعياري والمتوسطات الحسابية .
Category
Theses and Dissertations