Document
فعالية برنامج إرشادي مبني على القصة في تحسين مهارات الذكاء الروحي لدى طلاب الصف الأول بسلطنة عُمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of story-based Guidance Program in Enhancing Spiritual Intelligence Skills Among First Grade Students in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024-04-16
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to assess the effectiveness of a storytelling-based counseling
program in enhancing the spiritual intelligence skills of first-grade students in the Sultanate
of Oman. The researcher utilized a quasi-experimental design and employed the following
tools: a spiritual intelligence scale, interviews, counseling program.
The sample consisted of (48) students from Ibri Basic Education School, randomly
divided into an experimental group (22 students) receiving a 12-session counseling program
over six weeks and a control group (26 students) receiving no counseling or treatment. After
implementing the counseling program and assessing both pre- and post-measurements for
both groups, as well as a follow-up measurement for the experimental group one month later,
and after statistical analysis of the results, the following conclusions were reached: There
were statistically significant differences in the mean scores of post-measurements of spiritual
intelligence between the control group and the experimental group, in favor of the
experimental group, and There were statistically significant differences between the mean
scores of pre- and post-measurements of spiritual intelligence for the experimental group, in
favor of the post-measurements, and There were no statistically significant differences
between the mean scores of post-measurements and follow-up measurements of spiritual
intelligence for the experimental group. Quantitative results were supported by qualitative
analysis, leading the researcher to conclude that both analyses support the basic hypothesis
stating that the storytelling-based counseling program is effective in developing spiritual
intelligence among first-grade students.
Keywords: Storytelling, Spiritual Intelligence- First grade students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقييم فعالية برنامج إرشادي قائم على سرد القصص في تعزيز مهارات الذكاء الروحي لدى طلاب الصف الأول في سلطنة عمان. استخدم الباحث تصميمًا شبه تجريبي واعتمد على الأدوات التالية: مقياس الذكاء الروحي، المقابلات، وبرنامج الإرشاد.
تكونت العينة من 48 طالبًا من مدرسة عبري للتعليم الأساسي، تم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعة تجريبية (22 طالبًا) تلقت برنامج الإرشاد المكون من 12 جلسة على مدى ستة أسابيع، ومجموعة ضابطة (26 طالبًا) لم تتلقَ أي إرشاد أو علاج. بعد تنفيذ برنامج الإرشاد وتقييم القياسات القبلية والبعدية لكلا المجموعتين، بالإضافة إلى قياس متابعة للمجموعة التجريبية بعد شهر، وبعد التحليل الإحصائي للنتائج، تم التوصل إلى الاستنتاجات التالية:
كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات القياسات البعدية للذكاء الروحي بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية، لصالح المجموعة التجريبية. كما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات القياسات القبلية والبعدية للذكاء الروحي للمجموعة التجريبية، لصالح القياسات البعدية. ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات القياسات البعدية وقياسات المتابعة للذكاء الروحي للمجموعة التجريبية.
تم دعم النتائج الكمية بالتحليل النوعي، مما قاد الباحث إلى الاستنتاج بأن كلا التحليلين يدعمان الفرضية الأساسية التي تنص على أن برنامج الإرشاد القائم على سرد القصص فعال في تطوير الذكاء الروحي بين طلاب الصف الأول.
الكلمات المفتاحية: سرد القصص، الذكاء الروحي، طلاب الصف الأول.
تكونت العينة من 48 طالبًا من مدرسة عبري للتعليم الأساسي، تم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعة تجريبية (22 طالبًا) تلقت برنامج الإرشاد المكون من 12 جلسة على مدى ستة أسابيع، ومجموعة ضابطة (26 طالبًا) لم تتلقَ أي إرشاد أو علاج. بعد تنفيذ برنامج الإرشاد وتقييم القياسات القبلية والبعدية لكلا المجموعتين، بالإضافة إلى قياس متابعة للمجموعة التجريبية بعد شهر، وبعد التحليل الإحصائي للنتائج، تم التوصل إلى الاستنتاجات التالية:
كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات القياسات البعدية للذكاء الروحي بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية، لصالح المجموعة التجريبية. كما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات القياسات القبلية والبعدية للذكاء الروحي للمجموعة التجريبية، لصالح القياسات البعدية. ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات القياسات البعدية وقياسات المتابعة للذكاء الروحي للمجموعة التجريبية.
تم دعم النتائج الكمية بالتحليل النوعي، مما قاد الباحث إلى الاستنتاج بأن كلا التحليلين يدعمان الفرضية الأساسية التي تنص على أن برنامج الإرشاد القائم على سرد القصص فعال في تطوير الذكاء الروحي بين طلاب الصف الأول.
الكلمات المفتاحية: سرد القصص، الذكاء الروحي، طلاب الصف الأول.
Category
Theses and Dissertations