Document
فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين توكيد الذات لدى عينة من طالبات الكلية التقنية العليا.
Other titles
The effectiveness of a cognitive-behavioral counselling program to improve the self-assertiveness among a sample of female students at the Higher Technical College
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to assess the effect of a cognitive-behavioral counselling program that was built to improve the self-assertiveness for a sample of students of the Higher Technical College. The study population consisted of (7,311) students from the Higher Technical College, from all academic departments in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman, and according to the college's statistics for the second semester for the academic year (2019/2020).The sample of the study consisted of (32) female students with various levels and departments in the Higher Technical College; who scored lowest grades in Rathus Scale for Self-Assertiveness. The selection process was carried out in two stages; the first stage has been restricted to the female students who need to improve their self–assertiveness, and volunteered to participate this study, the total number reached (100) students. In the second stage, the sample was selected based on statistical analyzes and included the (32) students from the prior stage, who have a low level of the self-assertiveness, then the sample was randomly distributed into two groups; experimental group and control group, each of them had (16) students. The group counselling program was done based on CBT. The program had been implemented within (6) weeks, with an average of two sessions per week. The duration of each session is (90) minutes.The results showed that there were statistically significant differences at (0.001) between the control group (who did not receive any training) and the experimental group (who received the training program) in the post measurement. The mean value for the experimental group was higher than it for the control group; which indicated the effectiveness of the training program.In addition, the results indicated that there are significant differences between post measurement and tract measurement within the experimental group in the self-assertiveness scores. The results demonstrated that the applied program is effectual in improving the self-assertiveness among the study sample.Furthermore, several recommendations and proposals were presented based on these results.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي تم بناؤه في تحسين توكيد الذات لدى عينة من طالبات الكلية التقنية العليا. بلغ حجم المجتمع الأصلي للدراسة (7,311) طالبة من الكلية التقنية العليا في مختلف التخصصات الأكاديمية بمحافظة مسقط في سلطنة عُمان حسب إحصائيات الكلية للفصل الدراسي الثاني من العام الأكاديمي (2019/2020). تألفت عينة الدراسة من (32) طالبة من مختلف المستويات والتخصصات الأكاديمية بالكلية التقنية العليا ممن حصلن على أدنى الدرجات في مقياس راتوس Rathus لتوكيد الذات، وتم عملية الاختيار على مرحلتين: المرحلة الأولى: تم فيها حصر المستوفين للشروط من المجتمع الأصلي للدراسة ممن وجدن الحاجة لديهن لتنمية مهارة توكيد الذات، وتطوعن للمشاركة في البرنامج، والذي بلغ عددهن (100) طالبة. المرحلة الثانية: باستخدام التحليلات الإحصائية تم انتقاء عينة قصدية منها عددها (32) طالبة واللاتي لديهن مستوى متدنٍ في السلوك التوكيدي، وتم توزيع العينة بالطريقة العشوائية البسيطة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة عدد كل مجموعة (16) طالبة. وقد استند تصميم برنامج الإرشاد الجمعي إلى منظور العلاج المعرفي السلوكي. تم تطبيق البرنامج لمدة (6) أسابيع، وبمعدل جلستين أسبوعيًا، مدة كل جلسة (90) دقيقة. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من 0.001 بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة التي لم تتلق برنامجًا إرشاديًا والمجموعة التجريبية التي تلقت البرنامج الإرشادي في القياس البعدي ولصالح المجموعة التجريبية التي تلقت البرنامج، وهذا يدل على فعالية البرنامج المطبق لتحسين توكيد الذات لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة التي لم تتلق أي برنامج إرشادي في هذا المجال. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والقياس التتبعي لمقياس توكيد الذات. وقد خلصت النتائج إلى فاعلية البرنامج المطبق في تحسين توكيد الذات لدى أفراد عينة الدراسة. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة الحالية من نتائج خرجت بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations