Document
فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الدافعية الذاتية في مادة الرياضة المدرسية لدى طالبات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of this research was to measure the efficiency of a training programme to improve intrinsic motivation in vesicle education subject on the 9th grade female students in Batina region through testing the following hypothesis: There is a statistical significant difference at level 0.01 in the post test of intrinsic motivation and it's four elements which affect the average scores for 9th grade female students between the experimental group and the control group and There is a statistical significant difference at level 0.01 with female 9th female grade students with the experimental group whom were exposed to the training program. The sample of this study consisted of (60) female students of 9th grade students. Students were randomly assigned into two groups: an experimental group including (30) female students and a control group including (30). To examine the study's hypothesis, a training programme was designed and it consisted of (22) sessions. Each training session run for (45) minutes and the intrinsic motivation test was applied to the experimental and control group. The goal was to compare their performance in the pre and post tests. After collecting data, analytical statistical methods revealed the following result: There are statistical significance differences at the level of 0.01 between the experimental group and the control group in the level of intrinsic motivation that was attributed to the training programme. In the light of the results of this study, there should be a training
programmes for teachers to train them on this programme or other similar programmes which are based on intrinsic motivation.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بيان فاعلية برنامج تدريبي لزيادة الدافعية الذاتية في مادة الرياضة المدرسية لدى طالبات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وذلك من خلال اختبار فرضيات الدراسة الآتية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ۰٫۰۱ بين القياسين القبلي والبعدي للدافعية الذاتية وأبعادها الأربعة لدى طالبات الصف التاسع من المجموعة التجريبية التي تلقين برنامجا تدريبيا، و توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 01. بين القياس القبلي والبعدي للدافعية الذاتية وأبعادها الأربعة، وتألفت عينة الدراسة من (۹۰) طالبة من طالبات الصف التاسع ، تم توزيعهن إلى مجموعتين المجموعة التجريبية وتكونت من (۳۰) طالبة، و المجموعة الضابطة وتتكون من (۳۰) طالبة، ولاختبار فرضيات الدراسة تم بناء برنامج تدريبي مكون من ۲۲ جلسة يتراوح مدة كل جلسة تدريبية من (45) دقيقة ، تم تطبيق مقياس الدافعية الذاتية المطور من الباحثة، لقياس فعالية البرنامج، حيث تم تطبيق الاستبانة على المجموعتين في القياس القبلي والبعدي، وبعد تطبيق البرنامج واستخدام أساليب الإحصاء التحليلي أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى .. بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الدافعية الذاتية لصالح المجموعة التجريبية
. وتعزى للبرنامج التدريبي وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة تم الخروج بمجموعة من التوصيات .
. وتعزى للبرنامج التدريبي وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة تم الخروج بمجموعة من التوصيات .
Category
Theses and Dissertations