Document

MARC Record ‫أثر إستخدام نظام موديل (Moodle) في تدريس مادة التربية الإسلامية على التحصيل الفوري و المؤجل لدى طالبات الصف التاسع بسلطة عمان و اتجاهاتهن نحوة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to examine the impact of using Moodle in teaching Islamic education on the immediate and delayed achievement for female students of grade nine in Sultanate of Oman and their attitudes towards that. The sample of the study consisted of (57) of female students. The sample was divided into two groups: experimental group (28) female students, and control group (29) female students. To achieve the aims of the study, the researcher designed two instruments. The first instrument consisted of (30) questions, and its content validity was investigated by a group of arbitrators. The reliability was investigated by applying this instrument on a group of female students not included in the real study sample, and the reliability coefficient was (0.86). The second instrument was attitude scale towards Moodle and consisted of (22) items. Before distributed this instruments to be filled, its reliability was investigated by applied it first on a group of female students not included on the real sample of the study, and the reliability coefficient was (0.80(To answer the questions of the study, the means, standard deviation and t-test were used. The data processing was achieved by using the statistical program (spss)(0.05)The study has concluded that there are significant statically differences at between the degree mean of two groups of experimental and controlled, and on the immediate and delayed achievement test favoring experimental group. There were significant statically differences between the means of experimental group pre and post test favoring delayed application. The study highlights the necessity of using Moodle in teaching Islamic education, since its effectiveness has been proved on the immediate and delayed achievement. It also recommends the necessity of constructing courses through Moodle based on good educational bases
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر استخدام نظام (Moodle) في تدريس مادة التربية الإسلامية على التحصيل الفوري والمؤجل لدى طالبات الصف التاسع بسلطنة عمان واتجاهاتهن نحوه، تكونت عينة الدراسة من (۵۷) طالبة، قسمت إلى مجموعتين: تجريبية تألفت من (۲۸) طالبة، وضابطة تألفت من (۲۹) طالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة، أعدت الباحثة أداتين، الأولى: اختبار تحصيلي مكون من (۳۰) سوالا، وتم التحقق من صدق محتوى الاختبار من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين وقد تم التحقق من ثباته، قبل إجراء التجربة، بتطبيقه على مجموعة من الطالبات من خارج أفراد عينة الدراسة، وقد بلغ معامل الثبات (۰٫۸۹). والأداة الثانية: مقياس الاتجاهات نحو نظام الموبل (Moodle) وتكون من (۲۲) فقرة، تم التحقق من صدق محتواه، من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين وتم التحقق من ثباته قبل إجراء التجربة، بتطبيقه على مجموعة من الطالبات من خارج أفراد عينة الدراسة ، وقد بلغ معامل ثباته (۰٫۸۰)وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبارات"، وتمت معالجة البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (spss). وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( =۰٫۰۵ ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة، في التطبيق الفوري والمؤجل لاختبار التحصيل لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( =۰٫۰۵ ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية قبل التجربة وبعدها لصالح التطبيق البعدي. وأوصت الدراسة بضرورة استخدام نظام المويل في تدريس مادة التربية الإسلامية، حيث ثبتت فاعليته في التحصيل الفوري والمؤجل، كما أوصت بضرورة الاهتمام ببناء المقررات التعليمية من خلال نظام المودل على أسس تربوية سليمة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject