Document

فاعلية برنامج تدريبي مقترح في التدريس التأملي في تنمية الأداء التدريسي و التفكير التأملي لدى معلمات العلوم بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of training program in reflective teaching in the development of teaching performance and reflective thinking among science teachers in the second cycle of basic education. The sample consisted of (17) science female teachers taught classes (5-10) at basic education at the Governorate of Aldakliya Region. To achieve the study aims, the researcher has constructed a training manualin reflective teaching. In addition, an instrument of the level of reflective thinking was designed. In addition the classroom observation checklist which is used by Ministry of Education was used. The validity of both training guide and the level of reflective thinking scale were checked through a panel of specialized judges, where the reliability found to be (0.89) for the level of reflective thinking scale using Alfa Cronbach for internal consistency and (0.82) for the reliability of the two observer of the classroom observation checklist by using person correlation. The results of the study showed that there were significant differences at (a=0.05) between the means of science teacher's scores in pre and post classroom observation checklist in favor of posttest. In addition, the results showed that there were significant differences at (a=0.05) between the means of science teacher's scores in pre and post the level of reflective thinking scale in favor of posttest. Accordingly, the researcher recommends tailoring an in-service training program in reflective teaching for science teacher in order to enhance their performance. The researcher also suggested some further relevant studies.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي مقترح في التدريس التأملي في تنمية الأداء التدريسي والتفكير التأملي لدى معلمات العلوم بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي. وقد تكونت عينة الدراسة من (17) معلمة من معلمات العلوم من مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-10) التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية للعام الدراسي 2013/ 2014م.
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ قامت الباحثة ببناء دليل للبرنامج التدريبي في التدريس التأملي، بالإضافة إلى أداة مقياس مستوى التفكير التأملي. كما تم الاستعانة ببطاقة ملاحظة الأداء التدريسي المعتمدة من وزارة التربية والتعليم.
وتم التحقق من صدق مادة الدراسة وأداتها بعرضها على عدد من المحكمين. كما تم التحقق من ثبات مقياس التفكير التأملي بواسطة معادلة ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغ معامل ألفا (0.89). وتم حساب ثبات الملاحظين لبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي عن طريق معامل ارتباط بيرسون حيث بلغت قيمة الثبات (0.82).
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (=0.05) بين متوسطي درجات معلمات العلوم في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي لصالح التطبيق البعدي. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0 . 05) بين متوسطي درجات المعلمات في التطبيقين القبلي والبعدي لمستوى التفكير التأملي الصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة الاستفادة من البرنامج التدريبي لتدريب معلمي العلوم على التدريس التأملي من أجل تعزيز أدائهم التدريسي، كما اقترحت الدراسة إجراء مجموعة من الدراسات في هذا المجال.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
8
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, فاطمة بنت سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2009