Document
فاعلية برنامج تدريبي قائم على إكساب معلمي الكيمياء مهارات تكوين المشكلات الكيميائية وحلها و تصوراتهم نحوها و أنعكاسه على أكتساب طلبتهم مهارات حلها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the efficiency of a training program in acquiring grade 11 chemistry teachers conceptual chemistry problem posing and solving skills, and their perceptions towards them, and its reflection in acquiring their students chemistry problem solving skills. The study consisted from two samples, the first sample consisted of one experimental group of (16) grade 11 chemistry teachers, from various schools in Dakhelyah Governorate of Sultanate Oman. While the second sample consisted of (330) grade 11 students. It was divided into: (n=171) students representing the experimental group who taught by the sample of chemistry teachers, and (a=159) students representing the control group who taught chemistry outside the sample of chemistry teachers, Chemistry teachers were trained for a three days' workshop, on how to pose and solve chemistry conceptual problems, by using the proposed strategies suggested by the researcher, in the second semester of the academic year 2016/2017. In order to answer the study questions, four tools were prepared by the researcher: The conceptual chemistry problems posing skills scale, the conceptual chemistry problems solving skills scale for teachers, the interview about perceptions of teachers in posing and solving conceptual chemistry problems, and the conceptual chemistry problems solving skills scale for students. The tools were verified by a number of judges in the field, and the reliabilities of these tools were calculated. After implementing the tools, the results demonstrated: There were statistical differences at (a = 0.05) between the means scores of chemistry teachers in pre and first post applications of the conceptual chemistry problems posing skills scale, in favor first post application. On the other hand there was no statistical differences at (a = 0.05) between the means scores of chemistry teachers in the first post and second post applications of the conceptual chemistry problems posing skills scale. There were statistical differences at (a = 0.05) between the means scores of chemistry teachers in pre and first post applications of the conceptual chemistry problems solving skills scale, in favor first post application. Also there was statistical differences at (a=0.05) between the means scores of chemistry teachers in the first post and second post applications of the conceptual chemistry problems solving skills scale for teachers, in favor second post application. There were modifications of teacher perceptions about posing and solving conceptual chemistry problems, such as they prefer posing new problems using chemistry incidents and following the problem posing model, and solving them following problem solving strategy proposed by the researcher There were no statistical differences at (a=0.05) between the means scores of experimental and control groups of students in post application of the conceptual chemistry problems solving skills scale for students. In the light of the above results, number of recommendations and suggestions were proposed, such as running seminars and workshops for chemistry teachers on how to pose new conceptual chemistry problems and solve them, using the model and the strategy proposed in this study. In addition the researcher suggested that similar studies need to be conducted for teachers and students related to different variables, and applied it to all science streams at different educational levels
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على إكساب معلمي الكيمياء للصف الحادي عشر مهارات تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية وحلها، وتصوراتهم نحوها، وانعكاسه على اكتساپ، طلبتهم مهارات حلها. استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، بحيث تكونت من عينتين، حيث مثلت العينة الأولى المعلمين لمادة الكيمياء للصف الحادي عشر، الذين شكلوا مجموعة تجريبية واحدة عددها (۱۹) معلم ومعلمة من مدارس مختلفة بمحافظة الداخلية التعليمية بسلطنة عمان. أما العينة الثانية للدراسة فقد مثلت طلبة الصف الحادي عشر الذين يدرسون مادة الكيمياء وعددها (۳۳۰) طالبا وطالبة، تمت إلى مجموعتين تجريبية وبها (۱۷۱) طالبا وطالبة، ترست الكيمياء بواسطة معلمي المجموعة التجريبية، ومجموعة ضابطة بها (۱۰۹) طالبا وطالبة، درست بواسطة معلمي الكيمياء من خارج عينة الدراسة التجريبية للمعلمين. طبق على عينة المعلمين برنامج تدريبي في كيفية تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية وحلها من خلال تطبيق نموذج تكوين المشكلة واستراتيجية حل المشكلة من اقتراح الباحث، لمدة ثلاثة أيام في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2016/2017 م. وللإجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فرضياتها قام الباحث بإعداد أربع أدوات تمثلت في: مقياس مهارات تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية، ومقياس مهارات حل المشكلة الكيميائية المفاهيمية للمعلمين، ومقابلة تصورات المعلمين عن تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية وحلها، ومقياس مهارات حل المشكلات الكيميائية المفاهيمية للطلبة. وقد تم عرض جميع الأدوات على محكمين من ذوي الاختصاص المعرفة صدقها، كما تم حساب ثباتها من خلال استخدام معامل کرونباخ ألفا، ووجد الباحث أنها ذات صدق وثبات مقبول وتصلح لتحقيق أهداف الدراسة. وبعد تطبيق أدوات الدراسة خلصت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( = ۰ ,۰۰) بين متوسطات درجات معلمي الكيمياء في التطبيق القبلي والبعدي الأول لمقياس مهارات تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية ولصالح التطبيق البعدي الأول، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( = ۱ ,۰۰) بين متوسطات درجات معلمي الكيمياء في التطبيق البعدي الأول والبعدي الثاني لمقياس مهارات تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a = ۰ , ۰۰) بين متوسطات درجات معلمي الكيمياء في التطبيق القبلي والبعدي الأول لمقياس مهارات حل المشكلات الكيميائية المفاهيمية للمعلمين ولصالح التطبيق البعدي الأول، كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a = 0٫05) بين متوسطات درجات معلمي الكيمياء في التطبيق البعدي الأول والبعدي الثاني لمقياس مهارات حل المشكلات الكيميائية المفاهيمية للمعلمين ولصالح التطبيق البعدي الثاني وجود تعديل في تصورات المعلمين عن تكوين المشكلة وحلها، من حيث أنهم يفضلون تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية من خلال المواقف والأحداث الكيميائية واستخدام نموذج تكوين المشكلة واستراتيجية حل المشكلة الذين تدربوا عليهما من خلال البرنامج التدريبي عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( = 0 (,0, بين متوسطات درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات حل المشكلات الكيميائية المفاهيمية للطلبة. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بعدد من التوصيات، منها إقامة المشاغل و الورش التدريبية لمعلمي الكيمياء بالسلطنة على تكوين المشكلات الكيميائية المفاهيمية من خلال المواقف والأحداث الكيميائية، واتباع نموذج تكوين المشكلة المقترح، وكذلك تدريبهم وتدريب طلبتهم على استخدام استراتيجية حل المشكلة المقترحة في حل تلك المشكلات. كما اقترح الباحث القيام بدراسات مشابهة للدراسة الحالية وربطها بمتغيرات أخرى، وتطبيقها على مواد العلوم الأخرى
Category
Theses and Dissertations