Document

‫مدى ممارسة معلمي العلوم لمهارات تنمية التفكير الابداعي داخل الغرفة الصفية و انعكاسها على ملفات أعمال الطلبة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate science teacher practice with respect to the development the creative thinking skills and its reflections on students portfolios. The sample of study consisted of (20) science teachers( (10) males and (10) females) from four Basic Education schools in Al-Dakhliah Region. The researcher designed an observation card that consisted of (25) items which reflects different aspects of creative thinking. The reliability of the observation card was (0.89) according to Kendall coefficient. The researcher chose 60 student portfolio, three portfolios from each teacher. Each portfolio was analyzed and given a score for the fluency, flexibility and originality of its content. The results indicated that the science teachers mean score in the observation card was (1.72), which was considered as an medium score. Female teacher scored significally higher than male teachers in the observation card. However, there were mean no significant differences between experienced and non experienced teachers practice with respect to the development of creative thinking skills. The analysis of students portfolios revealed that the practice of science teachers with respected to the development of creative thinking skills enhanced the flexibility and originality of the content of the portfolios. However, there was no effect with respect to the fluency aspect of the portfolios. Based upon these results, the study recommends that science teachers should use a variety of teaching methods and practices in order to enhance the creativity of their students, which is consequently reflected on their portfolios.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى ممارسة معلمي العلوم في الصفوف (5-9) المهارات تنمية التفكير الإبداعي داخل الغرفة الصفية وانعكاسها على ملفات أعمالى الطلبة، وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۰) معلما ومعلمة بواقع (۱۰) معلمين و (۱۰) معلمات من أربع مدارس من مدراس التعليم الأساسي بالمديرية العامة للتربية والتعليم بالداخلية. ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم بطاقة ملاحظة صفية لقياس أداء معلمي العلوم المهارات تنمية التفكير الإبداعي مكونة من (۲۰) عبارة مقسمة على اربع فنات، وقد بلغت نسبة ثبات البطاقة (۰٫۸۹) وفق معامل كيندال لاتفاق الملاحظين، وكما تم تحليل ملفات أعمال الطلبة لتحديد درجات الطلاقة والمرونة والأصالة لكل ملف، إذ تم اختيار (60) ملفا من ملفات أعمال الطلاب، بواقع (۳) ملفات لكل معلم. دلت نتائج الدراسة على أن ممارسة معلمي العلوم التنمية مهارات التفكير الإبداعي كانت متوسطة بمتوسط بلغ (۱۰۷۲) من أصل تدريج ثلاثي على بطاقة الملاحظة، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث لصالح الإناث، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين مستويي الخبرة. وأشارت النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا لانعكاس ممارسة المعلمين على ملفات أعمال الطلاب في مهارة الطلاقة، ووجود فروق دالة إحصائيا لانعكاس ممارسة المعلمين على ملفات أعمال الطلاب في مهارتي المرونة والأصالة لصالح ملفات الطلاب الذين درسوا عند معلمين ذوي الممارسة العالية وقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع معلمي العلوم على ممارسة مهارات التفكير الإبداعي والعمل على تنميتها لدى الطلبة، ودمج مهارات التفكير الإبداعي في مناهج العلوم المختلفة ليتم تدريسها ضمن سياق الدرس، وإيجاد صيغة موحدة لمحتويات وما يجب أن يتضمن في ملفات أعمال الطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008