Document
فاعلية برنامج تدريبي قائم على حب الاستطلاع في التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
Study Abstract The study aimed to explore the effectiveness of a training program of curiosity on critical thinking among grade four Students of Basic School in Governorate of Muscat in Sultanate of Oman. The sample consisted of 60 male and female (grade 4) who were divided into two groups: control group (30 students) and experience group (30 students). The Quasi experiment design was used. Experience group received ten training sessions on novelty and incongruiy dimensions of curiosity. These training sessions were divided into five weeks each week includes two sessions. Control group didn't receive training sessions and was studied according to school schedule. The study revealed statistical significant differences in critical thinking test for experience group for either pretest and post test. As result, training students on novelty and incongruiy dimensions of curiosity contributed to the development of students critical thinking abilities in the experience group.
Key words: critical thinking, curiosity, grade 4
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن فاعلية برنامج قائم على حب الاستطلاع في التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط في سلطنة عمان، باستخدام الأسلوب شبه التجريبي، واختارت عينة تكونت من (60) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع تتراوح أعمارهم بين (9-11) سنة موزعين على شعبتين كل منهما تحتوي على (30) طالبا من إحدى مدارس محافظة مسقط، اعتبرت إحداهما مجموعة ضابطة واعتبرت الأخرى تجريبية (بطريقة القرعة). تم التحقق من التكافؤ، وقامت الباحثة بتقديم جلسات التدريب على اثنين من أبعاد حب الاستطلاع لتلاميذ المجموعة التجريبية بواقع عشر جلسات تدريبية موزعة على خمسة أسابيع بمعدل جلستين أسبوعيا بينما، تركت المجموعة الضابطة تدرس وفقا للجدول المدرسي العادي دون البرنامج التدريبي المصمم من قبل الباحثة. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة وموجبة لصالح أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الناقد الذي قامت الباحثة ببنائه وتطبيقه بعد التحقق من صدقه وثباته، مما يشير إلى أن التدريب على بعدي الجدة والتعارض من أبعاد حب الاستطلاع أسهم في تنمية قدرات التفكير الناقد لدى أفراد المجموعة التجريبية، وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: التفكير الناقد، حب الاستطلاع، تلاميذ الصف الرابع.
الكلمات المفتاحية: التفكير الناقد، حب الاستطلاع، تلاميذ الصف الرابع.
Category
Theses and Dissertations