Document
فاعلية برنامج توجيهي جمعي في تنمية بعض مهارات العمل الجماعي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان.
Identifier
الفزارية, فاطمة بنت خميس بن طالب (2018). فاعلية برنامج توجيهي جمعي في تنمية بعض مهارات العمل الجماعي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، حامعةالسلطان قابوس، عمان)
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of a career guidance program to develop some of the teamwork skills among grade eleven in North Al Batinah Governorate in Oman. The sample of the study consisted of 120 male and female students in grade eleven that was divided randomly into two groups. The experimental group consisted of 60 male and female students while the control group consisted of 60 male and female students, the experimental group exposed to the career guidance program, while the control group didn't expose to any treatment. The study adopted the quas-experimental method; the researcher used Teamwork Skills Scale after verifying its psychometric properties, which was taken from the study (Weng, 2000). The scale consisted of 38 statements divided into six dimensions; adaptability, communication, coordination, decision making, interpersonal, and leadership
The results of the T-test showed differences between the average response of the members in the experimental group and the control group on all Teamwork Skills Scale dimensions in the post-experiment implementation of the experimental group, while the results of the same test showed differences with statistical significance between the average of the experimental group in pre and post implementation on all Teamwork Skills Scale dimensions in favor of the post implementiation. The results of two way ANOVA analysis showed statistically significance differences on the gender variable on some of the Teamwork Skills Scale dimensions in favor of male. The same results showed that the differences in performance with regard to the interaction effect between gender and group had no statistically significance differences. The results of the T-test showed also that there was no differences with statistical significance between the average of the experimental group in post and follow up implementation, on the all the scale dimensions. Impilications for the future research and recommendations were discussed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي جمعي في تنمية بعض مهارات العمل الجماعي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان، وقد شملت عينة الدراسة ۱۲۰ طالبا وطالبة، قسمت إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة، عن طريق التوزيع العشوائي. تكونت المجموعة التجريبية من 60 طالبا وطالبة، وتكونت المجموعة الضابطة من 60 طالبا وطالبة. خضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي بينما تركت المجموعة الضابطة دون معالجة. وقد استخدمت الباحثة مقياس مهارات العمل الجماعي المأخوذ من دراسة وينج (2000,Weng) بعد ترجمته والتحقق من خصائصه السيكومترية، وتكون المقياس من ۳۸ عبارة موزعة على ستة أبعاد هي: المواءمة، التواصل، التنسيق، اتخاذ القرار، البينشخصية، والقيادة.
وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على جميع أبعاد مقياس مهارات العمل الجماعي في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية. كذلك أظهرت نتائج اختبارات لمجموعتين
مترابطتين وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس العمل الجماعي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي. وأظهرت نتائج التحليل الثنائي ( Two - way - Anova ) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة المتغير النوع الاجتماعي على بعض أبعاد مقياس العمل الجماعي، ولصالح الذكور. وأظهرت النتائج أيضا، أن أثر التفاعل بين متغير النوع الاجتماعي والمجموعة غير دال إحصائيا. وأشارت نتائج اختبار "ت" لمجموعتين مترابطتين، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية على التطبيقين البعدي والمتابعة. وقد تم تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة.
وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على جميع أبعاد مقياس مهارات العمل الجماعي في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية. كذلك أظهرت نتائج اختبارات لمجموعتين
مترابطتين وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس العمل الجماعي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي. وأظهرت نتائج التحليل الثنائي ( Two - way - Anova ) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة المتغير النوع الاجتماعي على بعض أبعاد مقياس العمل الجماعي، ولصالح الذكور. وأظهرت النتائج أيضا، أن أثر التفاعل بين متغير النوع الاجتماعي والمجموعة غير دال إحصائيا. وأشارت نتائج اختبار "ت" لمجموعتين مترابطتين، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية على التطبيقين البعدي والمتابعة. وقد تم تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة.
Category
Theses and Dissertations