Document

فاعلية برنامج توجيهي جمعي قائم على نموذج ليفرمور في تنمية الذكاء الثقافي لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة مسقط

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the effectiveness of a Livermore-based career guidance program in developing cultural intelligence among students of Grade 11 in Muscat Governorate. The study sample included 96 students who acquired scores below the average in the pretest. Students were divided into two groups: experimental consisted of 48 and control group contained 48. The experimental group underwent a career guidance program, while the control group received general guidance activities. The study relied on the quasi-experimental design, and Cultural Intelligence Scale (COS) was applied, which included 20 statements distributed in four dimensions: metacognition, cognitive, motivational, and behavioral. The program consisted of 12 sessions to develop cultural intelligence among students. The results showed that there were statistically significant differences between the mean score of the experimental and the control group, and the differences in favor of the experimental group on all dimensions of the cultural intelligence scale. The results illustrated that there were statistically significant differences between the mean score of the pre and posttests of the experimental group indicating the differences in favor of the posttest. Results also showed statistical significant for the effect of the interaction between gender and the experiment and it was in favor for females. These results were discussed in the light of the theoretical framework and previous studies, and recommendation was provided to support and apply theory of cultural intelligence at school students since cultural intelligence is one of the most important work skills. Keywords: Cultural Intelligence, career guidance program, eleventh grade
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي جمعي قائم على نموذج ليفرمور Livermore في تنمية الذكاء الثقافي لدى عينة من الصف الحادي عشر في محافظة مسقط. وشملت العينة على 96 طالب وطالبة، من الذين حصلوا على درجات أقل من المتوسط في التطبيق القبلي لمقياس الذكاء الثقافي، حيث تم توزيعهم في مجموعتين: تجريبية وضابطة، حيث تكونت المجموعة التجريبية من 48 واشتملت المجموعة الضابطة على 48 طالب وطالبة، ولقد خضعت المجموعة التجريبية إلى برنامج توجيهي جمعي، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة توجيهية عامة.
اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، واستخدم مقياس الذكاء الثقافي، حيث اشتمل المقياس على 20 عبارة موزعة على أربعة أبعاد وهي: بعد ما وراء المعرفة، والمعرفي، والتحفيزي ، والسلوكي، ولقد اشتمل البرنامج على 12 جلسة لتنمية الذكاء الثقافي لدى الطلبة.
كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وأن اتجاه الفروق لصالح المجموعة التجريبية على جميع أبعاد مقياس الذكاء الثقافي، وبالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح الاختبار البعدي، وكذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المجموعة التجريبية والنوع الاجتماعي، حيث أظهرت تفاعل الإناث في المجموعة التجريبية اعلى من الذكور . ونوقشت هذه النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وتم التوصية بضرورة دعم وتطبيق نظرية الذكاء الثقافي على طلبة المدارس؛ إذ يعتبر الذكاء الثقافي من أهم مهارات العمل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
1
الهنائية, رقية بنت علي بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2019
Theses and Dissertations
0
0
‫المعولية،, ماريا بنت سعيد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2018