Document
فاعلية وحدة دراسية مقترحة في الدراسات الاجتماعية في تنمية الوعي السياسي لدى طلاب الصف الحادي عشر في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at determining the effectiveness of a proposed educational unit of social studies in developing political awareness in the 11- grade students.For achieving this goal, the researcher designed an instructional unit, named as: "Omani politics ... consultation and peace direction", in addition to a teacher's guide to help in teaching it, and a scale measuring political awareness which consists of two components: knowledge and attitudes.
After ensuring the reliability and the validity of the study tools, it was applied on a group of (30) students, on an experimental basis. This group was chosen from Yarub bin Balarab school for boys (11-12) Grades, in North Al-batina region.This study reached the following results:
1-There are statistically significant differences at a level of (a=0.05), in the two components, knowledge components and attitude components in measuring the political awareness, which indicates the effectiveness of the proposed instructional unit of social studies in developing the political awareness 11-grade students.
2-There is a connecting statistical relation, at a level of (a=0.05), between the knowledge component and the attitude component, as components of measuring the political awareness.
The researcher recommended getting benefits from the suggested educational unit in the social studies curriculum for the 11- grade students in the Sultanate of Oman.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف فاعلية وحدة دراسية مقترحة، في الدراسات الاجتماعية، في تنمية الوعي السياسي، لدى طلاب الصف الحادي عشر.ولتحقيق هذا الهدف، قام الباحث بإعداد وحدة دراسية، والمعنونة ب" السياسة العمانية.. نهج الشورى والسلام "، ودليل المعلم لتدريسها، ومقياس الوعي السياسي الذي اشتمل على مكونين، هما: المكون المعرفي، والمكون الوجداني.
وبعد التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة التي بلغت (30) طالبة، وهي عبارة عن مجموعة تجريبية واحدة فقط، تضمنت صفة دراسية واحدة في مدرسة يعرب بن بلعرب للبنين للصفوف (۱۱-۱۲) بمنطقة الباطنة شمال.وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي، عند مستوى دلالة (a-۰٫۰۵) في المكونين المعرفي والوجداني لمقياس الوعي السياسي، وهو ما يعني وجود فاعلية للوحدة الدراسية المقترحة في تنمية الوعي السياسي لدى طلاب الصف الحادي عشر
٢- وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية، عند مستوى دلالة (a=۰٫۰۵)، بين المكون المعرفي، والمكون الوجداني لمقياس الوعي السياسي.
أوصى الباحث بالاستفادة من الوحدة الدراسية المقترحة في مناهج الدراسات الاجتماعية المقررة على طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.
وبعد التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة التي بلغت (30) طالبة، وهي عبارة عن مجموعة تجريبية واحدة فقط، تضمنت صفة دراسية واحدة في مدرسة يعرب بن بلعرب للبنين للصفوف (۱۱-۱۲) بمنطقة الباطنة شمال.وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي، عند مستوى دلالة (a-۰٫۰۵) في المكونين المعرفي والوجداني لمقياس الوعي السياسي، وهو ما يعني وجود فاعلية للوحدة الدراسية المقترحة في تنمية الوعي السياسي لدى طلاب الصف الحادي عشر
٢- وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية، عند مستوى دلالة (a=۰٫۰۵)، بين المكون المعرفي، والمكون الوجداني لمقياس الوعي السياسي.
أوصى الباحث بالاستفادة من الوحدة الدراسية المقترحة في مناهج الدراسات الاجتماعية المقررة على طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations