Document

فاعلية وحدة دراسية مقترحة في الدراسات الاجتماعية لتنمية الوعي المروري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the effectiveness of a proposed instructional unit in Social Studies to developing traffic safety awareness among Grade Four pupils in Basic Education schools. In order to achieve the goals of the study , the researcher designed an instructional unit to develop traffic awareness supported with teacher's guide , traffic awareness measurement and attainment test. After ensuring the validity and reliability of the tools used in the study, they were applied on a random sample of 29 male and females of an individual class. The results of the study were as follows: - There are statistically significant differences at the level of (0,01 ) in traffic awareness scale in favor of post-test .This indicates the effectiveness of the proposed unit in developing traffic awareness among Grade four Pupils at Basic Education . - There are statistically significant differences at the level of (0,01 ) in favor of of the post-test results This confirms the effectiveness of the proposed unit in enhancing pupils knowledge of traffic concepts, and helps develop traffic awareness among pupils in Grade four Basic Education - Presence of connecting statistical relation at level (0,01 ) between the attainment test and traffic awareness measurement after implementation of the proposed academic unit. The study contained several recommendations, mainly: - The need to introduce an instructional unit based in traffic safety and development of traffic awareness in course materials of Social Studies for the first cycle of Basic Education Schools .
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية معرفة فاعلية وحدة دراسية مقترحة في الدراسات الاجتماعية التنمية الوعي المروري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي . ولتحقيق هدف الدراسة ، قام الباحث بإعداد وحدة دراسية في الدراسات الاجتماعية ، ودليل المعلم لتدريسها ، ومقياس الوعي المروري ، والاختبار التحصيلي . وبعد التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها ، تم تطبيقها على عينة الدراسة التي بلغت
(۲۹) تلميذا وتلميذة ، وهي عبارة عن مجموعة تجريبية واحدة فقط، تضمنت صفة دراسية واحدة في مدرسة السيب للتعليم الأساسي بمحافظة مسقط .
وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : 1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي عند مستوى الدلالة (01, 0)، المقياس الوعي المروري ، وهو ما يعني أن هناك فاعلية للوحدة الدراسية المقترحة في تنمية الوعي المروري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي. ٢- وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي في الاختبار التحصيلي ، وجاءت عند مستوى الدلالة (001)، ويؤكد ذلك فاعلية الوحدة الدراسية المقترحة في تحصيل التلاميذ للمعارف والمفاهيم المرورية ، الأمر الذي ساعد في تنمية الوعي المروري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي .
٣- وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۱) بين الاختبار التحصيلي ، ومقياس الوعي المروري، بعد تطبيق الوحدة الدراسية المقترحة. وتضمنت الدراسة عددا من التوصيات ، أهمها : - ضرورة إدخال وحدة دراسية خاصة بتنمية الوعي المروري في كتب الدراسات الاجتماعية التلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
النحوية, فاطمة بنت علي بن حمد
جامعة السلطان قابوس
2003
Theses and Dissertations
0
0
الهنائية, سمية بنت حمدان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
0
0
السعيدية, موزه بنت مبارك بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
0
0
الخياري, ناصر بن علي بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2002