Document

فاعليّة برنامج تدريبيّ لمعلّمات العلوم قائم على نظريّة الأنماط الشّخصيّة في تطوير علاقة المعلّم- الطالب و دافعيّة التّعلّم لدى طالبات الصّفوف (5-12) بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to measure the effectiveness of a training program to science teachers based on personality type theory in developing teacher - student relationship and motivation to learn science of grades (5-12) students at the basic education at South Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The current study adopted A quasi-experimental approach, where the study sample was divided into an experimental group (24 teachers, 1092 students) and a control group (23 teachers, and 1168 students). The study passed through several phases, including pretest, the applying of the training program, and the posttest. Moreover, the study applied a number of tools, including MBTI form M, Teacher student relationship scale as perceived by the teacher and the student, motivation to learn science scale, and the training program. Also, it used a number of statistical techniques including Independent-sample t test, One-way ANOVA, and Hierarchical Linear Models. The results showed a statistically significant differences in the teacher-student relationship as perceived by the teacher and the student, motivation to learn science for the experimental group in the posttest. Also, it showed that teacher student relationship as perceived by the teacher and group type had a statistically significant effect in the teacher-student relationship as perceived by the student in the posttest. Moreover, the results indicated high presence rates of extrovert, sensing, thinking and judging personality types among science teachers. Also, it showed a statistically significant development in the teacher-student's relationship among intuitive and feeling teachers. In conclusion, the study recommends to apply the training program for all teachers and to design a teaching course about personality type at the school for education college students. Also, it suggests further studies to measure the impact of the training program in other variables associated with teachers such as emotional intelligence and teaching effectiveness.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لمعلمات العلوم قائم على نظرية الأنماط الشخصية في تطوير علاقة المعلم الطالب وأثرها في دافعية التعلم لدى طالبات الصفوف (۵-۱۲) بمحافظة الباطنة جنوب بسلطنة عمان. واعتمدت الدراسة الحالية المنهج شبه التجريبي حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعة تجريبية (۲۶ معلمة، ۱۰۹۲ طالبة)، ومجموعة ضابطة (۲۳ معلمة ، و۱۱۹۸ طالبة). كما تضمنت الدراسة عدة مراحل منها التطبيق القبلي، وتطبيق البرنامج التدريبي، والتطبيق البعدي. كما استخدمت الدراسة عددا من الأدوات شملت مقياس الأنماط الشخصية، ومقياس علاقة المعلم - الطالب كما يدركها المعلم والطالب، ومقياس دافعية تعلم العلوم، والبرنامج التدريبي. واستخدمت الدراسة الحالية عددا من الأساليب الإحصائية منها اختبار ت لعينيتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، والتحليل المتعدد المراحل. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في علاقة المعلم - الطالب كما يدركها المعلم والطالب ودافعية التعلم لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي. كما أظهرت النتائج وجود تأثير ذي دلالة إحصائية لعلاقة المعلم الطالب كما يدركها المعلم ونوع المجموعة في علاقة المعلم الطالب كما يدركها الطالب في التطبيق البعدي. كما اشارت النتائج إلى ارتفاع نسب وجود النمط الانبساطي والحسي والتفكيري والحكمي لدى معلمات العلوم. وأظهرت النتائج تطورة ذا دلالة إحصائية في علاقة المعلم الطالب لدى معلمات النمط الحدسي والشعوري. وفي الختام أوصت الدراسة بتطبيق البرنامج التدريبي لكافة المعلمين وتصميم مقرر تدريسي حول الأنماط الشخصية في الوسط المدرسي لطلبة كليات التربية. كما اقترحت إجراء دراسات أخرى لقياس أثر البرنامج التدريبي في متغيرات اخري مرتبط بالمعلمين كالذكاء الوجداني وفعالية التدريس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject