Document

Fresh fish markets in Oman : a price integration analysis

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
1999
Language
English
English abstract
The industrial structure of fresh fish markets is a major concern to policy makers in Oman. Selling and buying fresh fish is undertaken in several forms, depending on the location of the market, on the type of buyers, and on available marketing facilitating functions. Previous studies have indicated serious impacts of current market organization on the distribution of fresh fish and consequently on the prevalent pricing system leading to high price differences and lack of market integration. The primary area of inquiry in this study relates to market integration as a proxy for spatial pricing efficiency with the objective to understand the links between different fish markets in Oman, to identify unexploited opportunities of arbitrage, and to provide comprehensive information on the interrelationships between these markets. The analysis used 7 markets to test for market integration including the Muttrah, Qurayat, Seeb, Barka, Sohar, Sur, and Ashkarah landing points. Data included daily prices for four common species in these regions for the period 1991 to 1996. Selected species for the analysis include Emperor, Grouper, Kingfish, and Yellow Fin Tuna. The product is assumed to be homogenous and supplied from different fishing areas to consumption centers. The basic approach used in this analysis to test for first order differences is the analysis of price correlation coefficients between pairs of markets, which is then followed by using a model similar to the one developed by Richardson to test if the relationship between pairs of markets is in accord with the Law of One Price. The Law of One Price (LOP) analysis was used to test whether prices in pairs of markets are integrated through transfer costs or not. In Chapter II, the study gives a comprehensive overview of the fisheries sector in Oman with a discussion of the main characteristics of fish markets and with an analysis of the structure of these markets and the pricing system in place. Chapter III reviews the most common analytical approaches to market integration analysis. Quantitative analysis for market integration is carried out in Chapter IV using 3 different approaches, namely the graphical representation of prices over time, the correlation matrix, and the LOP model. Results of the graphical representation revealed that prices are low for all species in Ashkarah and Sur compared to other regions. In addition, the results of the Law of One Price Model (LOP) clearly show that on-shore fresh fish markets in Oman are not integrated. They further indicate that although there are flows of fish from regions of excess supply to markets with excess demand, the marketing system has not been able to establish market linkages through transfer costs. Possible explanations of this lack of market integration may relate to market access and personal links between traders and fishermen at different landing points and to dissaggregation of on-shore markets and their multiplicity. The findings of this study have practical policy implications indicating that the current marketing system for fish in Oman is not supporting a fair distribution of returns from fisheries operations to all participants in the sector. This suggests that further investigation in the area of market development is needed in order to identify the type of arbitrage and optimal fish marketing system.
Description
Thesis
Arabic abstract
يهتم صانعي القرارات في مجال الثروة السمكية بالبنية الصناعية لأسواق السمك الطازجة، حيث توجد العديد من العقبات والمصاعب التي تواجه هذه الأسواق، نظرا لأن نقص الفعالية في التسويق له تأثير على توزيع السمك من مواقع الإنزال إلى البائعين والمشترين وبالتالي على نظام الأسعار. يركز هذا البحث على دراسة تكامل أسواق الأسماك الطازجة بسلطنة عمان والذي يعتبر من أهم المؤشرات على درجة فعاليتها. تهدف هذه الدراسة إلى توفير معلومات مكثفة ع ن القطاع السمكي والعلاقة بين هذه الأسواق بالإضافة إلى تحديد فرص تنميتها وتحسين مردودها. وقع التحليل عبر ثلاثة طرق مختلفة للتأكد ومقارنة نتائجها، حيث استعملت - Graphical -Correlation - LOP مع أكثر تركيز على نموذج تحليل السعر الواحد بين الأسواق بناء على نموذج تم تطويره بواسطةRICHARDSON لبحث إمكانية ترابط هذه الأسواق حسب قانون السعر الواحد القاضي بأن الفرق بين أسعار الأسواق في حالة تكاملها لا تفوق عن تكلفة النقل. يقدم الفصل الثاني من هذه الدراسة نظرة مكثفة لقطاع الأسماك بالسلطنة مع أهم خصائص أسواق الأسماك، بينما يتم بحث أهم خصائص وطرق تحليل تبادل الأسواق في الفصل الثالث يتبعها التحليل والنتائج في الفصل الرابع تم اختيار سبعة أسواق الأسماك بالسلطنة وهي الأشخرة وصور وصحار و بركاء والسيب ومطرح وقريات حيث استخدمت الأسعار اليومية في هذه الأسواق للفترة ما بين ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ الأربعة من أصناف الأسماك المرغوبة لدى المستهلك العماني وهي الشعري والهامور والكنعد والجيذر. وقد تم الحصول على بيانات الأسعار اليومية من دائرة الإحصاء السمكي بالمديرية العامة للثروة السمكية بوزارة الزراعة والثروة السمكية. تشير نتائج التحليل أن أسعار الأصناف المشار إليها متدنية في الأشخرة وص ور مقارنة بباقي المناطق، ومع العلم انه يوجد نقل للأسماك الطازجة بين مواقع الإنزال وأسواق الأسماك ف ي مختلف المناطق إلا أن نتائج التحليل المبدأ السعر الواحد أشارت إلى عدم وجود علاقة تبادل وتكامل تجارية بين الأسواق التي قامت عليها الدراسة. يرجع عدم وجود تكامل بين هذه الأسواق إلى الطبيعة الخاصة للعلاقات القائمة بين التجار
المشترين والصيادين في مواقع الإنزال بالإضافة إلى كثرة عدد مواقع الإنزال المنتشرة على سواحل السلطنة. كما تشير نتائج هذه الدراسة إلى أن النظام الحالي لتسويق الأسماك لا يدعم التوزيع الأمثل العائدات الأسماك بين الصيادين والتجار والمستهلكين. توصي هذه النتائج بإجراء المزيد من الدراسات في مجال تنمية الأسواق لتحقيق درجة تكامل تمنح صغار الصيادين عائدا أعلى عبر نظلم تسويقي أمثل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Khamis S.
Sultan Qaboos University
2008
Theses and Dissertations
0
0
Al-Busaidi, Ibrahim Said.
Sultan Qaboos University
2000
Theses and Dissertations
0
0
Al-Masroori, Hussein Samh.
Sultan Qaboos University
2002
Theses and Dissertations
0
0
, AishwaryaRamkumar
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
4
0
Al-Siyabiyah, Huda Khalfan Abdullah.
Sultan Qaboos University
2019