Document

Identifying the English language needs of science students in the College of Science and College of Education and Islamic Sciences at Sultan Qaboos University

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
1995
Language
English
English abstract
The present study aimed at identifying perceptions of the English language-related needs and problems of science and science-education students at Sultan Qaboos University (SQU). More specifically, it addressed three major issues which can be stated as follows: 1. The English language-related needs and problems of science and science-education students in the College of Science at SQU. Three types of needs were investigated. These were the linguistic needs, the communicative needs and the learning needs. 2. The English language proficiency level of science and science education students in the four English language skills (i.e. reading, writing, listening and speaking). 3. The importance level of the four English language skills in students' studies at the university. The sample consisted of 164 science and science-education students and 54 faculty members from the College of Science. The student sample was selected from two instructional levels: third year (semester 5) and fourth year (semester 7). Different types of instruments were used in two different stages of the research. Observation and interviews were used in the preliminary investigation while questionnaires were used in the main investigation. The data were submitted to appropriate statistical techniques consisting mainly of t-test and ANOVA. The reliability coefficient of the questionnaire was found to range between 92 for faculty members' version and .94 for that of students. The main findings of the study can be summarized as follows: While science students perceived learning needs as most problematic, followed by the communicative needs and lastly by the linguistic needs, faculty members, on the other hand, indicated that the communicative needs were most problematic, followed by the linguistic needs and lastly by the learning needs. Whereas science students viewed themselves as best in reading, then writing, followed by listening and lastly speaking, science faculty members, on the other hand, viewed their students' ability as best in listening, followed by reading, then speaking and lastly writing. With regard to students' and faculty members' perceptions of the importance of each skill, students gave more prominence to the speaking skill, followed by writing, then reading and lastly listening. Faculty members, on the other hand, considered writing to be the most important, followed by reading, then listening and lastly speaking. Among the research implications suggested by the results of this study are the following: (1) the need to evaluate the present ESP program at SQU to see the extent to which it meets students' needs and solves their problems, and (2) the need for more qualitative information about students' needs and problems through extensive observation of students in their functioning inside and outside the classroom. With regard to the educational implications, it was recommended that particular attention should be given to those areas in which students experienced most difficulty such as speaking skill and reading habits.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد تصورات طلبة كلية العلوم وطلبة كلية التربية والعلوم الاسلامية (تخصص علوم ورياضيات في جامعة السلطان قابوس للمشاكل والاحتياجات المتعلقة باللغة الانجليزية. وتحديدا فقد تعرضت هذه الدراسة لثلاث قضايا رئيسة يمكن تحديدها فيما يلي: ١- المشاكل والاحتياجات المتعلقة باللغة الانجليزية لدى طلبة كلية العلوم وطلبة تخصص العلوم والرياضيات في كلية التربية والعلوم الاسلامية بجامعة السلطان قابوس. واهتمت الدراسة بثلاث انواع رئيسة من الاحتياجات هي الاحتياجات اللغوية، والاحتياجات التعلمية، والاحتياجات التواصلية. ' ۲- مستوى الاتقان اللغوي لدى طلبة كلية العلوم وطلبة تخصص العلوم والرياضيات في كلية التربية و العلوم الاسلامية في مهارات اللغة الانجليزية الأربع وهي القراءة والكتابة والإنصات والتحدث. ٣- مدى اهمية تلك المهارات الأربع الثناء دراسة الطلبة لموادهم التخصصية في الجامعة.
اشتملت عينة الدراسة على 164 طالب وطالبة من طلبة كلية العلوم وطلبة تخصص العلوم والرياضيات في كلية التربية والعلوم الاسلامية، بالإضافة إلى 45 عضوا أكاديمي من كلية العلوم، ولقد تم اختيار عينة الطلبة من مستويين مختلفين هما الفصل الدراسي الخامس (طلاب السنة الثالثة) والفصل الدراسي السابع طلاب السنة الرابعة).
استخدمت الباحثة في دراستها أنواعا مختلفة من الأدوات في المرحلتين الأساسيتين اللتين تضمنتهما الدراسة. فلقد استخدمت طريقة الملاحظة والمقابلة في مرحلة البحث المبدئي، واستخدمت الاستبانة في مرحلة البحث الأساسي. وبعد ان انتهت من عملية جمع البيانات استخدمت الباحثة وسائلا احصائية مناسبة اشتملت اساسا على اختباري t - test و ANOVA. كما تم ايضا حساب عامل الثبات في الاستبانة المستخدمة، فوجد أن هذا العامل يتراوح بين ۹۲,. للإستبانة المستخدمة للأعضاء الأكاديميين و ۰٫۹۹ لتلك الاستبانة المستخدمة للطلبة.
ويمكن تلخيص النتائج الرئيسة التي توصلت اليها الرسالة في النقاط التالية:
1- اعتبر طلبة العلوم الاحتياجات التعلمية أكثر النواحي التي يواجهون فيها مشاكلا وصعوبات تليها الاحتياجات التواصلية واخيرا الاحتياجات اللغوية في حين كان رأي الأعضاء الأكاديميين مختلفا حيث اعتبروا أن الاحتياجات التواصلية اكثر صعوبة ثم الاحتياجات اللغوية تليها الاحتياجات التعلمية. ۲- أما فيما يتعلق بمستوى اتقان الطلبة للمهارات الاربع في اللغة الانجليزية فلقد
اعتبر الطلبة أنفسهم اكثر مهارة في القراءة ثم الكتابة يليها الإنصات ومن ثم التحدث. وفي المقابل تبين أن رأي الأعضاء الأكاديميين مغاير، فلقد اعتبروا الطلبة أكثر مهارة في الإنصات ثم القراءة ثم التحدث واخيرا الكتابة. ٣- فيما يتعلق بالقضية الثالثة من قضايا الدراسة وهي مدي تصور الطلبة والاعضاء الاكاديميين للمهارات الاربع فلقد أولى الطلبة اهتماما اكبر بمهارة التحدث تليها الكتابة ثم القراءة وأخيرا الأنصات في حين كان رأي الاعضاء الأكاديميين مختلفا فلقد اعتبروا الكتابة أهم المهارات تليها القراءة ثم الانصات وأخيرا التحدث.
وقد ضمنت الباحثة دراستها عددا من التوصيات من بينها (1) الحاجة إلى تقييم البرنامج الحالي لتدريس اللغة الانجليزية لأغراض خاصة في جامعة السلطان قابوس لتحديد مدى تحقيقه لحاجات الطلبة وحله لمشاكلهم، و(۲) الحاجة إلى مزيد من المعلومات النوعية عن مشاكل الطلبة وحاجاتهم من خلال تعريض الطلبة العملية ملاحظة مكثفة اثناء دراستهم سواء داخل الفصل الدراسي او خارجه. إضافة إلى ذلك فقد أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتلك النواحي التي يواجه فيها الطلبة صعوبات اكثر من غيرها مثل مهارة التحدث وعادات القراءة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005