Document

Investigating Grammar Learning Strategies Used by Omani EFL Grade Ten Students

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
Abstract Students The current study investigated the types of learning strategies used by Omani grade ten students when learning grammar. It also explored the differences between students of different proficiency levels in using grammar learning strategies. In addition, it looked at the differences between males and females in using grammar learning strategies. Moreover, the study examined the interaction between proficiency and gender in students' use of grammar learning strategies. In order to gather data about students' grammar learning strategies, the researcher used a questionnaire consisting of thirty eight items. The questionnaire included three types of grammar learning strategies which were cognitive, meta cognitive and socio-affective strategies. The researcher also used a focus interview in which twelve grade ten students were asked six questions about grammar • learning strategies. The present study revealed that grade ten Omani students used the three types of learning strategies to different extents. The study showed that Omani tenth graders used meta-cognitive strategies more frequently than cognitive and socio-affective strategies. It was revealed that proficient students used more meta cognitive strategies than less proficient students. Moreover, females were found to use more cognitive strategies than males. In addition, no significant interaction was discovered between proficiency and gender in students' use of grammar learning strategies. Based on the findings of the present study, the researcher provided some implications and recommendations for further research
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على نوع الاستراتيجيات التي يتبعها طلاب الصف العاشر لتعلم القواعد النحوية في مادة اللغة الإنجليزية و إلى مدى استخدامها من قبل الطلاب وهل لهذه الاستراتيجيات علاقة إحصائية بمستوى الطلاب في مادة اللغة الانجليزية ، كما هدفت - الدراسة إلى اكتشاف الاختلاف في استخدام هذه الاستراتيجيات بين الجنسين، بالإضافة إلى اكتشاف التفاعل الاحصائي بين درجة التمكن من اللغة الانجليزية والجنس في استخدام الطلاب الاستراتيجيات تعلم القواعد النحوية. وللإجابة على أسئلة الدراسة، قام الباحث باستخدام أستبيان خماسي يحتوي على ۳۸ عبارة شملت ثلاثة أنواع من استراتيجيات التعلم وهي الاستراتيجيات المعرفية واستراتيجيات ما وراء المعرفة بالإضافة إلى الاستراتيجيات الاجتماعية والعاطفية، كما قام الباحث بإجراء مقابلة مع اثني عشر طالبا وذلك لجمع بيانات كيفية عن استراتجيات تعلم القواعد النحوية وقد توصلت الدراسة إلى أن طلاب الصف العاشر يستخدمون الاستراتيجيات الثلاث بنسب متفاوتة ، حيث تبين أنهم يستخدمون استراتيجيات ما وراء المعرفة أكثر من استخدامهم الاستراتيجيات المعرفة والاستراتيجيات الاجتماعية والعاطفية، كما كشفت الدراسة أن الطلاب المتمكنين من اللغة يستخدمون استراتيجيات ما وراء المعرفة بشكل أكبر من الطلاب الأقل تمكنا من اللغة. كما توصلت الدراسة أن الإناث أكثر استخداما للاستراتيجيات المعرفية من أقرانهم الذكور، وأخيرا أفادت الدراسة أنه لا يوجد تفاعل احصائي بين مستويات الطلاب وجنسهم في استخدامهم للقواعد النحوية للغة الانجليزية. وفي ضوء هذه النتائج عرض الباحث مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل. .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
Al-Ismailia, Nafisa Ali Issa.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007