Document

Investigating the perceptions of cycle 2 senior English teachers towards their roles and the challenges they face

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
The aims of the present study were to investigate the perceptions of senior English teachers towards their roles, to identify the challenges they face when performing their roles and to get their suggestions on how to overcome those challenges. The population of this study consisted of all senior English teachers in cycle 2 in North Batinah Governorate in the academic year 2016/2017. The study sample focused on 45 senior english teachers (23 males and 22 females). In order to answer the research questions, a survey questionnaire was used. The questionnaire consisted of a 5-point Likert scale items exploring the perceptions and challenges. The last part of the questionnaire was an open-ended question asking the participants to provide suggestions to overcome the challenges they face. The results of the questionnaire were presented using the means and the standard deviations. The major findings of the present study were: The major findings of the present study were: 1. According to the senior English teachers' responses, the degree of practice of the six domains are in the following descending order: field follow-up, planning, school environment and local community, curriculum, evaluation, and professional development. 2. The senior English teachers estimate their performance of their supervisory roles of a high frequency since the grand mean of the six domains is (4.20) out of (5). 3. The highest practiced role is cooperating with school administration while the least practiced role is conducting research. 4. All four dimensions of challenges faced by senior English teachers (Challenges related to administration, challenges related to English teachers and challenges related to supervision) constitute real strong challenges to them except the last dimension (challenges related to senior English teachers) which is a moderate challenge to participants. 5. Doing a lot of follow up work in the challenges related to administration category (mean 4.40 and SD = .75) constitutes the highest challenge faced by senior English teachers whereas "weakness in leadership skills" in the challenges related to senior English teachers' category is a less serious challenge (mean=2.56 and SD=1.31) In light of the findings, recommendations and suggestions for Ministry of Education, school administrations, senior English teachers and for further research were provided.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة هي استكشاف تصورات مدرسي اللغة الإنجليزية تجاه أدوارهم ، وتحديد التحديات التي يواجهونها عند أداء أدوارهم والحصول على اقتراحاتهم حول كيفية التغلب على هذه التحديات. تألف مجتمع الدراسة من جميع مدرسي اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانية في محافظة شمال الباطنة في العام الدراسي 2016/2017. ركزت عينة الدراسة على 45 مدرس لغة إنجليزية (23 ذكور و 22 إناث). للإجابة على أسئلة البحث ، تم استخدام الاستبانة التي استخدمت مقياس ليكرت من 5 نقاط لاستكشاف التصورات والتحديات. كان الجزء الأخير من الاستبيان عبارة عن سؤال مفتوح يطلب من المشاركين تقديم اقتراحات للتغلب على التحديات التي يواجهونها. تم تقديم نتائج الاستبيان باستخدام التكرارات والانحرافات المعيارية. النتائج الرئيسية لهذه الدراسة هي:
* وفقًا لاستجابات مدرسي اللغة الإنجليزية ، تكون درجة الممارسة في المجالات الستة بالترتيب التنازلي التالي: المتابعة الميدانية ، والتخطيط ، والبيئة المدرسية والمجتمع المحلي ، والمناهج ، والتقييم ، والتطوير المهني.
* يقدّر مدرسي اللغة الإنجليزية أدائهم لأدوارهم الإشرافية ذات التردد العالي لأن المتوسط الكبير للمجالات الستة هو (4.20) من (5).
* أعلى دور تمارسه هو التعاون مع الإدارة المدرسية في حين أن أقل دور تمارسه هو إجراء البحوث.
* الأبعاد الأربعة للتحديات التي يواجهها كبار مدرسي اللغة الإنجليزية (التحديات
المتعلقة بالإدارة ، والتحديات المتعلقة بمعلمي اللغة الإنجليزية والتحديات المتعلقة بالإشراف) تشكل تحديات قوية حقيقية لهم باستثناء البعد الأخير (التحديات المتعلقة بمعلمي اللغة الإنجليزية العليا) والذي يمثل تحديًا معتدلًا للمشاركين.
* القيام بالكثير من أعمال المتابعة في التحديات المتعلقة بفئة الإدارةيعني 4.40 و SD = .75) يمثل التحدي الأكبر الذي يواجهه مدرسي اللغة الإنجليزية في حين أن "الضعف في مهارات القيادة" في التحديات المتعلقة بفئة كبار مدرسي اللغة الإنجليزية يمثل تحديًا أقل خطورة (يعني = 2.56 و SD = 1.31) في في ضوء النتائج والتوصيات والاقتراحات المقدمة لوزارة التربية والتعليم والإدارات المدرسية وكبار مدرسي اللغة الإنجليزية ولمزيد من البحث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005