Document

Investigating the professional development practices of EFL school teachers in Batinah North

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2014
Language
English
English abstract
This study is about the professional development practices of EFL school teachers in Batinah North. It focuses on the level of their participation in those practices and their views about the value of these practices with regard to positive impact in classroom performance and self-reported increases in knowledge and skills. It also investigated the impact of gender, school type and work experience on teachers' involvement in such practices. The study also investigated the problems that face EFL school teachers while pursuing professional growth and sought their suggestions for better and more effective professional practices. Two hundred and ten EFL school teachers participated in the study which constitutes 31% of the population of the study. The subjects completed a questionnaire which has four parts. The first part elicited demographic information. The second part includes 47 professional development practices that are classified under two categories: institutional directed practices and self-directed practices. The third part includes 41 problems in 4 categories: general problems, supervisor-related problems, training-related problems and personal problems. There were two open-ended questions for teachers' suggestions and solutions that may promote teachers qualifications and improve learning outcomes. The main findings of the study were: 1. Teachers get involved in institutional and self-directed professional practices with moderate frequency. 2. The Most frequent practices are workshops and professional practices that are practiced daily as a work routine such as preparing materials, tasks and activities, observing colleagues, applying alternative ways and creative ideas in teaching, keeping teaching portfolios and experimenting with new practices in teaching. 3. The least frequent practices are participating in commercial on-line ELT programs, publishing their own articles and joining reading groups. 4. There are no significant differences in teachers' participation in professional practices due to gender and type of school. There is a significant difference in terms of years of experience in favor of teachers with (6-10) years of teaching experience. 5. Teachers viewed their professional practices as moderately effective. Based on their views, the most effective practices are: preparing materials, applying creative ideas and being involved in formal/planned professional discussions with experienced teachers. 6. Based on teachers' views, the least effective practices are: publishing articles, moving to a new job in their careers and conducting action research. 7. Teachers agreed with the following problems: extra school administrative duties, time constraints, social responsibilities, financial constrains, lack of ELT resources and lack of chances to attend training programs. 8. Teachers suggested enhancing collaborative professional development practices, enhancing collaboration with international universities and increasing the number of trainers and training centers in Batinah North governorate. 9. The results indicated that professional practices used in the questionnaire employed in data collection should be grouped into possible frequencies. Some recommendations and suggestions for further research were listed in the light of the findings of the present study.
Description
Thesis
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى بحث الممارسات المهنية لمعلمي اللغة الإنجليزية في منطقة الباطنة شمال في المحاور التالية:معدل انخراط المعلمين في الممارسات المهنية واستنتاج نوعية هذه الأنشطة ، القيمة الإيجابية والفعالية لكل ممارسة من حيث ارتباطها بتحسين المهارات والمعلومات و القدرات التدريسية ورفع مستوى الطلاب في مادة اللغة الإنجليزية وفقا لآراء المعلمين ، دراسة تاثير متغيرات الخبرة والجنس ونوع المدرسة على معدل انخراطه المعلمين في الممارسات المهنية ودراسة أهم العوائق والمقترحات ذات الصلة بالإنماء المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية في الباطنة شمال . شكل مجتمع الدراسة جميع معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية في الباطنة شمال الذين يعملون في المدارس الحكومية وكان عدد الأفراد في العينة البحثية هو ۲۱۰. وهو يشكل ما يقارب 31% من حجم المجتمع الأصلي. تم إعداد استبيان كأداة للدراسة احتوى الإستبيان على أربعة أقسام المعلومات الشخصية ، 47 من الممارسات المهنية بنوعيها المؤسسية والفردية، 41 من العوائق والمشاكل المقسمة إلى العامة والإشرافية والتدريبية والشخصية وأخيرا مقترحات المعلمين من أجل تحسين عملية الإنماء المهني والارتقاء بنتائج المرجوة في زيادة كفاءة المعلمين وتحسين المخرجات التعليمية. وقد كانت أهم النتائج على النحو التالي - ينخرط المعلمون في الممارسات المهنية المؤسسية و الفردية بمعدل متوسط . من أهم الممارسات الشائعة هي المشاغل، إعداد الوسائل والأنشطة، مراقبة الزملاء، تطبيق البدائل والطرق الإبداعية في التدريس والإحتفاظ بالملف المهني للمعلم. - أقل الممارسات المهنية شيوعا هي: البرامج التدريبية المدفوعة في الإنترنت، نشر المقالات التربوية و الإنضمام إلى مجموعات القراءة المهنية. - لا توجد اختلافات إحصائية في معدل انخراط المعلمين في الممارسات المهنية بالنسبة للجنس ونوع المدرسة. ويوجد اختلاف إحصائي ناتج عن سنوات الخبرة لصالح المعلمين في الفنة (6-۱۰) سنوات خبرة. - يقيم المعلمون ممارساتهم المهنية بأنها متوسطة الفعالية والأهمية والتأثير في الأداء الصفي. من أكثرها فعالية: إعداد الأنشطة والوسائل التعليمية، تطبيق البدائل والطرق الإبداعية في التدريس و الإنضمام إلى المناقشات المهنية مع المعلمين ذوي الخبرة التي سبق لها التخطيط - يرى المعلمون أن أقل الممارسات فعالية هي : نشر المقالات التربوية ، الإنتقال إلى عمل جديد في المهنة وعمل بحوث إجرائية - وافق المعلمون على أن العوائق التالية هي الأكثر تأثيرا: الأعباء المدرسية الزائدة ، المسؤوليات الإجتماعية ، العوائق المادية ، عوائق الوقت ، قلة الفرص لحضور البرامج التدريبية وقلة المصادر الخاصة بتدريس اللغة الإنجليزية في المدارس. - اقترح المعلمون تعزيز الممارسات المهنية التعاونية ، التعاون مع المؤسسات العالمية ، زيادة أعداد المدربين المحليين والعالميين في المنطقة وبناء مركز تدريب أخر. - تشير النتائج إلى أن الممارسات المهنية في الإستبانة المستخدمة لجمع المعلومات يمكن تقسيمها إلى مجموعات حسب إمكانية معدل تكرارها. في ضوء نتائج هذه الدراسة ، تم مناقشة بعض المقترحات والتوصيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005