Document
Investigating vocabulary learning strategies of Omani students
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2002
Language
English
Subject
English abstract
The present study investigated vocabulary learning strategies used by Omani female students in Muscat region. The study also attempted to investigate the significance of linguistic level and stream of those students to strategy use. It was undertaken with 700 students from two linguistic levels preparatory and secondary) and two streams ( arts and science). Data were collected by a questionnaire in which students answered the frequency of 46 strategies. These strategies were grouped into four categories ( memory, cognitive, metacognitive and social strategies). Descriptive statistics indicated that Omani female students moderately use vocabulary learning strategies. They use metacognitive strategies most followed by cognitive and social ones. Memory strategies were the least commonly used among participants. Regarding the level, the findings revealed that the use of vocabulary learning strategies changes across linguistic level. Preparatory students use cognitiv and memory strategies more than secondary students do, whereas no significant difference was found between the two levels in the use of metacognitive strategies. The effect of stream on the use of strategies was apparent in only one category. Findings showed that science students use metacognitive strategies, more than arts students, but no significant differences were found between the two streams in the other three categories. On the basis of these findings some recommendations are proposed at the end of the study.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء مهارات تعلم المفردات التي تستخدمها طالبات محافظة مسقط. كما سعت أيضا إلى بحث أثر كلا من عاملي المستوى اللغوي (إعدادي، ثانوي) والفزع رادي، علمي) على استخدام هذه المهارات. شملت الدراسة ۷۰۰ طالبة تمثل المرحلتين الإعدادية والثانوية بفرعيها العلمي والأدبي. وقد تم مع بيانات الدراسة باستخدام استبانه تضمن أربعة محاور وتشمل 46 مهارة لتعلم المفردات وباستخدام الإحصاء الوصفي التحليل البيانات، توصلت الدرابية إلى النتائج التالية:
تعد المهارات المعرفية ( metacognitive strategies ) من أكثر المهارات استخداما لدى الطالبات تليها مهارات الإدراك ( cognitive strategies ) ثم المهارات الاجتماعية (social strategies ) في حين جاءت مهارات الحفظ (memory strategies ) هي الأقل شيوعا بين الطالبات. أوضحت النتائج أن طالبات المرحلة الإعدادية أكثر استخدامة لمهارات الإدراك والحفظ والمهارات الاجتماعية من طالبات المرحلة الثانوية. تبين أن طالبات الفرع العلمي يستخدمن المهارات المعرفية أكثر من طالبات الفرع الأدي، في حين لا توجد فروق ذات دلالة على المحاور الثلاثة الأخرى بين الفرعين. وفي ضوء هذه النتائج ختمت الدراسة ببعض التوصيات والمقترحات
تعد المهارات المعرفية ( metacognitive strategies ) من أكثر المهارات استخداما لدى الطالبات تليها مهارات الإدراك ( cognitive strategies ) ثم المهارات الاجتماعية (social strategies ) في حين جاءت مهارات الحفظ (memory strategies ) هي الأقل شيوعا بين الطالبات. أوضحت النتائج أن طالبات المرحلة الإعدادية أكثر استخدامة لمهارات الإدراك والحفظ والمهارات الاجتماعية من طالبات المرحلة الثانوية. تبين أن طالبات الفرع العلمي يستخدمن المهارات المعرفية أكثر من طالبات الفرع الأدي، في حين لا توجد فروق ذات دلالة على المحاور الثلاثة الأخرى بين الفرعين. وفي ضوء هذه النتائج ختمت الدراسة ببعض التوصيات والمقترحات
Category
Theses and Dissertations