Document

An investigation of Omani EFL teachers' and students' views on the current practices of the student's portfolio

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
The present study aimed to investigate EFL teachers' and students' views on the current practices of the student's portfolio in terms of teacher's purposes, students' purposes, teachers' roles and students' roles. It explored the gender differences among teachers and students in their practices of the student's portfolio. Factors that facilitate the implementation of the student's portfolio as viewed by teachers and students as well as the gender difference in the factors were investigated. The population of the study consisted of all grade ten students and cycle two teachers in AL-Batinah South Governorate, The study sample included 953 students and 258 teachers. To collect the data needed to answer the research questions, the researcher developed two instruments: a teachers' questionnaire and a students' questionnaire. The teachers' questionnaire included 5-point Likert scale items and open ended questions to investigate teachers' views on their practices of the students' portfolios and factors that facilitate the implementation. Similarly, the students' questionnaire included 5-point Likert scale and an open ended question to investigate the students' practices and their views on the factors that help in implementing the student's portfolio more effectively. The major findings of the present study were that both teachers and students used the student's portfolio for achieving a variety of purposes; however, the roles that they played might not lead to achieve these purposes. Generally, teachers rarely played their roles in implementing the student's portfolio. The results indicated that teachers hardly prepared their students to implement the student's portfolio and they assessed their students' portfolios in a moderate level. Regarding students, it was found that students rarely participated in making decisions regarding their portfolios and they rarely prepared themselves to complete the portfolios. The most frequent role that they played in compiling their portfolios was to keep all materials, tasks and activities in their portfolios. It was found that there was a gender difference in the teachers' purposes in favour of males. Cycle two male teachers were found to use the student's portfolio to encourage their students to work collaboratively more than female teachers. Seven significant gender differences were found in the students' purposes behind implementing the student's portfolio and all these differences were in favor of female students. The results revealed that there were no gender differences between male and female teachers regarding the roles that they played in both preparing students to implement the portfolio and assessing their students' portfolios. On the other hand, there were gender differences among students in their roles of both making decisions and compiling their portfolios and all of these differences were in favor of female students. Regarding factors that facilitate the implementation of the student's portfolio, both teachers and students agreed to the li t of the given factors. Teachers considered the availability of materials and resources as the most important factor for better implementation of the student's portfolio. Students viewed teachers' support as the most important factor that would lead for better mentation of the student's portfolio. There were gender differences that were found in the factors for both teachers and students. Drawing upon the findings, the researcher has made recommendations for EFL classroom practices and has provided suggestions for further research.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على آراء الطلاب ومعلمي اللغة الإنجليزية للممارسات الحالية لملف الطالب من خلال معرفة الأهداف التي يرجوها المعلمون والطلاب من تنفيذ ملف الطالب ، والأدوار التي يقومون بها ، كما تناقش الاختلافات بين الذكور و الإناث في ممارساتهم لملف الطالب، وتناولت الدراسة أيضا العوامل التي تسهل تنفيذ ملف الطالب كما يراها المعلمون والطلاب وكذلك الفروق بين الجنسين في هذه العوامل شمل مجتمع الدراسة جميع معلمي الحلقة الثانية لمادة اللغة الانجليزية وطلاب الصف العاشر في محافظة الباطنة جنوب، أما عينة الدراسة فقد اشتملت على 953 طالبا و 258 معلما. صممت الباحثة أداتين لجمع البيانات اللازمة للإجابة على أسئلة الدراسة، الأولى هي استبانة التعرف على الممارسات الحالية للمعلمين لملف الطالب، والثانية هي استبانة للتعرف على الممارسات الحالية لطلاب الصف العاشر لملف الطالب، كما صممت الأداتين لمعرفة آراء المعلمين والطلاب في العوامل التي تسهل تنفيذ ملف الطالب وكانت أهم نتائج هذه الدراسة أنه على الرغم من أن المعلمين والطلاب يستخدمون ملف الطالب لتحقيق مجموعة من الأهداف المتنوعة إلا أن الأدوار التي قاموا بها لتنفيذ ملف الطالب قد لا تؤدي إلى تحقيق تلك الأهداف، فقد أشارت النتائج إلى أن المعلمين نادرا ما يعدون الطلاب لتنفيذ ملف الطالب، ومستوى الأدوار التي يقومون بها لتقييم ملفات طلابهم يعتبر مستوی معتدل. وفي ما يتعلق بالطلاب، فقد وجدت الباحثة أن الطلاب نادرا ما يشاركون في صنع القرارات المتعلقة بملف الطالب ونادرا ما يستعدون لتنفيذ ملف الطالب، كما أنهم يقومون بمستوى معتدل في ما يتعلق بأدوارهم في تنفيذ الملف، والدور الأكثر شيوعا الذي يقوم به الطلاب في تنفيذ ملف الطالب هو الاحتفاظ بجميع الأنشطة والأعمال والمهام في ملف الطالب وقد وجدت الباحثة أن هناك فرقا بين المعلمين الذكور والاناث في ما يتعلق بالأهداف المرجوة من تحقيق ملف الطالب، فلقد وجدت أن المعلمين الذكور يستخدمون ملف الطالب لتشجيع طلابهم على العمل بشكل تعاوني اكثر من المعلمات الإناث، كما ظهرت سبعة فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب الذكور والإناث في مجال الأهداف المرجوة من تنفيذ ملف الطالب وكانت هذه الفروق لصالح الطالبات. أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين المعلمين الذكور والإناث فيما يتعلق بالأدوار التي قاموا بها لإعداد طلابهم لتنفيذ ملف الطالب وفي أدوارهم لتقييم ملفات الطلاب، بينما ظهرت مجموعة من الاختلافات ذات الدلالة الإحصائية بين الطلاب الذكور والإناث في أدوارهم المتعلقة بتنفيذ ملف الطالب ، و كل هذه الاختلافات كانت لصالح الطالبات بالنسبة للعوامل التي تسهل تنفيذ ملف الطالب فقد اتفق المعلمون على أهمية جميع العوامل الموجودة في الاستبانة التنفيذ ملف الطالب، واعتبر المعلمون توفر المواد والوسائل التعليمية العامل الأهم لتنفيذ أفضل لملف الطالب، كما اتفق الطلاب أيضا على جميع العوامل الموجودة في الاستبانة الخاصة بالطلاب واعتبروا دعم المعلمين لهم العامل الأهم الذي سيؤدي لتحسين تنفيذ ملف الطالب ، كما وجدت بعض الاختلافات بين الذكور والإناث في العوامل التي تسهل تنفيذ ملف الطالب لكل من المعلمين والطلاب. وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005