Document

مدى انتشار الأعراض الإكتئابية لدى طلبة المدارس لمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the prevalence of depressive symptoms among after primary education stage schools in the internal governorates. The researcher used the descriptive and analytical research approach. The study sample consisted of (983) students representing (8.6%) of the study populations, which selected by random sampling methods. Beck Depression Inventory (BDI-II) published (1996) which translated to the Arab environment by Garib (2001), and standardized to Omani environment by Al-Ansari and Kazem (2007). After verifying the BDI-II validity and reliability the data were collected and analyzed using (SPSS) software, a number of statistics were calculated (means, and standard deviations) and well as conducting a t-test for two independent samples ANOVA and Post-Hoc multiple comparison tests, and the following results were founded. The results raveled that the study sample in general suffering from depression symptoms in moderate level. Their overall mean was (14.21), also the result shown that 4.07% from the overall the sample suffering from server depression. Furthermore, the result shown that a significant difference in the mean of the depression due to gender, female students have been higher level of depression. In addition to, there was the difference in the depression due to student grade, the 111th grade student has high level of depression. Furthermore, there is significant difference in depression due to the level of income, low-income students have higher level of depression comparing to other levels of income. Furthermore, the depression level was significantly different due to health condition. The student with chronic disease was higher in the level of depression. The results shown there is no significant different in the level of depression among the sample due to place of living, and the family member number. The study suggested a number of recommendations to carry more research in Sultanate of Oman, to find the profound factors that embedded in the depression in different areas, as well as, provide counseling programs that help the student handle stress.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى انتشار الأعراض الاكتئابية لدى طلبة المدارس المرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الداخلية، واستخدم الباحث في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۸۳) طالب وطالبة تمثل ما نسبته (8.6%) من المجتمع، تم اختيارهم عشوائيا بطريقة القرعة. طبق عليها مقياس بيك للاكتئاب (BDI - II ) نسخة (1996) المعربة من قبل غريب (2001) والمقنن على البيئة العمانية من قبل الأنصاري وكاظم (2007). وبعد التأكد من صدقه وثباته ومعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت) لعينتين مستقلتين وتحليل التباين الأحادي واختبار شافية للمقارنات البعدية، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. أن أفراد العينة عموما يعانون من مشاعر اكتئاب متوسطة وذلك كما ظهر في استجاباتهم على قائمة الاكتئاب بشكل عام، اذ كان المتوسط الحسابي لاستجاباتهم على القائمة (14.21)، واظهرت النتائج كذلك أن (4.07 %) من أفراد العينة أظهروا مستوى عالي من الاكتئاب.
۲. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى انتشار أعراض الاكتئاب لدى أفراد العينة تعزى لمتغير الجنس ولصالح الطالبات، وكذلك فروق ذات دلالة إحصائية تعزی المتغير الصف الدراسي ولصالح طلبة الصف الحادي عشر، وكذلك فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير دخل الأسرة ولصالح ذوي الدخل المنخفض، وكذلك فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير التحصيل ولصالح ذوي التحصيل الضعيف والمتوسط، وكذلك فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الحالة الصحية ولصالح ذوي الأمراض المزمنة وغير المزمنة.
٣. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى انتشار أعراض الاكتئاب لدى أفراد العينة تعزى إلى متغير السكن، وعدد أفراد الأسرة.
وقد أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات التعرف حول أسباب الاكتتاب في السلطنة بمختلف مناطقها والاهتمام بالبرامج الإرشادية والتوجيهية في المدارس المساعدة الطلبة في التغلب على الضغوطات النفسية، واجراء مزيد من الدراسات حول الاكتئاب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
البدري, سامي عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2023-01
Theses and Dissertations
0
0
الحاتمية, ليلى بنت سعيد بن حميد.
جامعة نزوى.
2022
Theses and Dissertations
0
0
الزعابي, عبدالله بن سعيد بن درويش.
جامعة نزوى
2018