Document

اتجاهات معلمي جنوب الباطنة نحو المريض النفسي وعلاقتها ببعض المتغيرات.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the attitudes toward mentally ill people for Al-Batinah South teachers whose number reached (500) male and female teachers. We also aimed to address whether there is a relationship between these inclinations and some variables (Age, Gender, Place of Residence, and Specialty). The researcher used the descriptive correlative approach in this study for its suitability to the nature of the study. To achieve the objective of the study, the researcher applied the Attitudes inventory to the mental illness which was used in the study of Shenan (2015) after verifying the suitability of its psychometric features for the objective of this study. The study showed the following results The general inclination toward mental illness for Al-Batinah South teachers was positive. There were not any statistically significant differences at the level of (0.05) attributed to the variable gender (males and females). There were not any statistically significant differences for inclinations toward mental illness attributed to the variable of age. There were not any statistically significant differences for inclinations toward mental illness attributed to the variable of specialty. There were statistically significant differences for inclinations toward mental illness attributed to the variable of the place of residence , There is no effect of the variables (gender, age, specialization, place of residence) on the attitude towards the mentally ill people. Based on the mentioned results and their discussion, the researcher suggested the following recommendations Develop an academic and educational policy represented in providing curricula and curricula that include topics of mental health for all disciplines of teachers (scientific and literary). Educating teachers in mountainous areas in the psychological field, for their role and the responsibility that falls on them in observing students' psychological disorders and problems and providing them with skills that help them discover these disorders and how to deal with them.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرّف على الاتجاهات نحو المريض النفسي لدى معلمي جنوب الباطنة البالغ عددهم (500) معلم ومعلمة، كما هدفت إلى التعرّف عما إذا كانت هناك علاقة لبعض المتغيرات مع هذه الاتجاهات (العمر، الجنس، مكان الإقامة، التخصص)، واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي وذلك لتوافقه مع طبيعة الدراسة، ولتحقيق أغراض الدراسة قامت الباحثة بتطبيق مقياس الاتجاهات نحو المريض النفسي، والذي استخدم في دراسة شنان (2015)، بعد التأكد من مناسبة خصائصه السيكومترية لأغراض الدراسة، وأظهرت نتائج الدراسة أن الاتجاه العام نحو المريض النفسي لدى معلمي جنوب الباطنة كان إيجابيًا، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) تعزى إلى متغير الجنس (الذكور والإناث)، ومتغير العمر، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير التخصص في بعدي (الانفعالي والعاطفي) في حين توجد فروق في البعد السلوكي، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاهات نحو المرض النفسي تعزى إلى متغير مكان الإقامة، لا يوجد تأثير للمتغيرات (الجنس، العمر، التخصص، مكان الإقامة) على الاتجاه نحو المريض النفسي. وبناءً على نتائج هذه الدراسة أوصت الدراسة وضع سياسة أكاديمية وتربوية تتمثل في توفير مناهج ومقررات دراسية تتضمن مواضيع للصحة النفسية لجميع التخصصات المعلمين(العلمية والادبية).ثقيف المعلمين في المناطق الجبلية في المجال النفسي وذلك لدورهم والمسؤولية التي تقع عليهم في ملاحظة الاضطرابات والمشكلات النفسية للطلبة واكسابهم المهارات التي تساعدهم على اكتشاف هذه الاضطرابات وكيفية التعامل معها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
المحرزية، عزة بنت عبدالله بن احمد.
جامعة الشرقية
2024
Journal articles
0
0
البدري, سامي عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2023-01