Document

مدى ممارسة معلمات المجال الأول في الحلقة الأولى لمهارات الأسئلة الصفية الشفوية بمحافظة البريمي في سلطنة عمان.

Publisher
المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة المعارف لنشر الأبحاث العلمية والتربوية.
Gregorian
2020-04
Language
Arabic
English abstract
The study aims to measure the extent to which the firt filed female teachers in the first cycle schools at Al-Buraimi Governorate are practicing the skills of the verbal classroom questions. It also aims to identify the levels of the verbal questions that are commonly used by these teachers. To achieve this aims of the study, the researchers adopted the descriptive approach, and they used an observation checklist that was applied on 25 teachers, who were chosen by the randomly cluster method. The study found that the overall level of practicing the study aspects was within the intermediate level, with an average of 3.06. The first aspect, "Formulating the verbal classroom questions," received the highest average of 3.22, followed by the second aspect, "Asking the verbal classroom questions" with an average of 3.17. While the third aspect "Receiving the answers of the verbal classroom questions" received the lowest average of 2.79. The study also found that the levels of the verbal classroom questions that are commonly used by the first field female teachers in the first cycle schools at Al-Buraimi Governorate were average. The percentage of the memorization questions is 96.6%, the percentage of the understanding questions is 89%, the percentage of the evaluation questions is 88.6%, and all three percentages are considered high percentages. The percentage of the application questions, it reached 44.6%, which is a medium percentage, just like the percentage of the analyzing questions, which reached 43%. Lastly, the percentage of the synthesis questions is 14%, which is a rather low percentage. In the light of the results, the researcher recommended to pay more attention to conduct training workshops to train the first field female teachers on using the skills of verbal classroom questions, and to benefit from the training programs of the professional development programs. The researcher also recommends that the supervisors, the first teachers, and the school administration should actively follow-up the practicing of the verbal classroom questions skills by the first field teachers, according to the modified classification, which removes the structure and replace it with creativity at the last level.
Sponsorship
جامعة صحار ووزارة التربية والتعليم
Member of
ISSN
2617-9563
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى ممارسة معلمات المجال الأول في الحلقة الأولى لمهارات الأسئلة الصفية الشفوية بمحافظة البُريمي، كما هدفت إلى تعرف مستويات الأسئلة الصفية الشفوية التي يشيع استخدامها من قبل معلمات المجال الأول في الحلقة الأولى بمحافظة البُريمي في سلطنة عمان، ولتحقيق هدفي الدراسة اعتمدت المنهج الوصفي التحليلي، أما أداتها فتمثلت في بطاقة ملاحظة، طبقت على 25 معلمة، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية العنقودية. وتوصلت الدراسة إلى: أن مستوى الممارسة بشكل عام لمحاور الدراسة كانت ضمن الدرجة المتوسطة، بمتوسط حسابي 3.06، وحصل المحور الأول صياغة الأسئلة الصفية الشفوية على أعلى متوسط حسابي 3.22، بينما حصل المحور الثاني طرح الأسئلة الصفية الشفوية على متوسط حسابي 3.17، أما المحور الثالث تلقي إجابة الأسئلة الصفية الشفوية فقد حصل على أقل متوسط حسابي 2.79. وجاءت مستويات الأسئلة الصفية الشفوية التي يشيع استخدامها لدى معلمات المجال الأول في الحلقة الأولى لمهارات الأسئلة الصفية الشفوية بمحافظة البُريمي في سلطنة عمان بدرجة متوسطة، إذ بلغت نسبة أسئلة التذكر 96.6% وهي نسبة عالية، ونسبة أسئلة الفهم 89% وهي نسبة عالية، ونسبة أسئلة التقويم 88.6% وهي نسبة عالية أيضًا، بينما جاءت أسئلة التطبيق بنسبة 44.6% وهي نسبة متوسطة، وكذلك أسئلة التحليل 43% وهي نسبة متوسطة، أما بالنسبة أسئلة التركيب فقد بلغت 14% بمستوى منخفض جدًا. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بالاهتمام بعقد الورش التدريبية لتدريب معلمات المجال الأول على مهارات الأسئلة الصفية الشفوية لرفع كفاءة التعامل معها من حيث الصياغة والطرح والتلقي، والاستفادة من البرامج التدريبية في حلقات الإنماء المهني، كما أوصت الدراسة باهتمام الإشراف التربوي والإدارة المدرسية بالمتابعة الفاعلة لمدى ممارسة مهارات الأسئلة الصفية الشفوية من قبل معلمات المجال الأول، وفق التصنيف المُعدل لمستويات بلوم الذي يحذف التركيب ويحل محله الإبداع في المستوى الأخير.
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
6
2
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
2021-06
Journal articles
14
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
4
1
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية.
2019-09