Document

العلاقة بين استخدام معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير العليا في تدريس النصوص الأدبية في الصف العاشر واتجاهات الطلبة نحوها في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان.

Identifier
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2544707
Other titles
The Relationship between use of higher-order thinking skills by Arabic teachers in the teaching of literary texts and students' attitudes towards it, at the tenth grade in Al-Dhahirah Governate
Publisher
جامعة القدس المفتوحة.
Gregorian
2018-03
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to find out the relationship between the use of higher-order thinking skills by Arabic language teachers in teaching literary texts in the tenth grade and students' attitudes toward it in Al-Dhahirah Governorate in Oman. The sample consisted of 670 students. Two questionnaires were designed; one to measure the use of higher-order thinking skills in teaching literary texts by Arabic language teachers and another to measure the students' attitudes toward literary texts. Their validity was examined by the face validity and content validity while their reliability was assessed by measuring internal consistency with Cronbach's alpha. The reliability coefficients were 0.77, and 0.73. The results indicated that there is satisfaction from the students' perspective about using higher-order thinking skills in teaching literary texts by Arabic language teachers (mean 2.38). The trend measurement suggested that the degree of students' attitudes toward literary texts were not satisfactory enough to motivate students toward studying literary texts (mean 2.25). The results also indicated that there is a positive and statistically significant correlation between using higher-order thinking skills by Arabic language teachers in teaching literary texts and students' attitudes towards it but it is weak (0.33). The study recommended urging teachers to develop higher-order thinking skills among students through teaching literary texts, providing training to help teachers achieve this goal, reviewing teaching methods of literary texts, and making content more stimulating.
Sponsorship
جامعة صحار
Series
العلوم التربوية;04
Member of
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين استخدام معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير العليا في تدريس النصوص الأدبية في الصف العاشر، واتجاهات الطلبة نحوها في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان، اعتمدت الدراسة المنهج الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من 670 طالبا وطالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانتين: الأولى لقياس استخدام معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير العليا في تدريس النصوص الأدبية، والثانية لقياس اتجاه طلبة الصف العاشر نحو النصوص الأدبية، وتم قياس صدقهما باستخدام صدق المحكمين وصدق المحتوى، أما الثبات فقيس باستخدام الاتساق الداخلي وفق كرونباخ ألفا (Cronbach Alpha)، فكان معامل الثبات للأداة الأولى 0.77، وللأداة الثانية 0.73.
وأشارت النتائج إلى وجود رضا من وجهة نظر الطلبة بأن معلمي اللغة العربية يستخدمون مهارات التفكير العليا في تدريس النصوص الأدبية لطلبة الصف العاشر، حيث بلغ المتوسط الحسابي 2.38. كما تُشير نتيجة قياس الاتجاه إلى أن درجة اتجاهات الطلبة نحو النصوص الأدبية لم تكن بالصورة المُرضية التي تشجع الطلبة وتحفزهم نحو دراسة النصوص الأدبية، حيث بلغ المتوسط الحسابي 2.25. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجة استخدام معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير العليا في تدريس النصوص الأدبية واتجاهات الطلبة نحوها، ولكنها ضعيفة 0.33.
وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان بتعزيز المعلمين للاستمرار في الاهتمام بتنمية مهارات التفكير العليا لدى الطلبة من خلال تدريسهم للنصوص الأدبية، وتقديم البرامج التدريبية التي تساعد المعلمين على تحقيق هذا الهدف، كذلك مراجعة طرائق تدريس النصوص الأدبية وأساليبها، وعرض محتواها بطريقة جاذبة للطلبة، بحيث تستثير لديهم الدافعية للتعلم والتحصيل.
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
6
2
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
2021-06
Journal articles
14
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
12
0
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة المعارف لنشر الأبحاث العلمية والتربوية.
2020-04
Journal articles
4
1
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية.
2019-09

Same Subject

Theses and Dissertations
16
2
" المسكري, يحيى بن ناصر بن خميس.
جامعة الشرقية
2022-03-15
Journal articles
14
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Theses and Dissertations
6
1
الربيعية, شيخة بنت ناصر بن بخيت.
جامعة السلطان قابوس.
2022