Document
مدى تضمين أبعاد طبيعة العلم في كتابي الأحياء بالصفين الحادي عشر و الثاني عشر في سلطنة عمان وفهم الطلبة لها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the extent of inclusion of the dimensions of the nature of science in grades eleven and twelve biology textbooks in The Sultanate of Oman and students' understanding the nature of science. To achieve the study objectives, the researcher designed two study instruments: a content analysis card and a test for the understanding nature of science. To check validity of the two instruments, they were forwarded to a number of educational specialists. The reliability of the analysis card was established through the calculation of the reliability coefficient among analysts and was (94.12%), while the reliability of the test was established using the Cronbach Alpha equation and was (0.78). The results revealed uneven percentages of the extent of inclusion of the dimensions of the nature of science as it reached (45.50 %) in grade eleven's book and (69.19 %) in grade twelve's. The results revealed the inclusion of all dimensions of the nature of science in the contents of both biology books but the results were uneven. The results also revealed a level of students' understanding the nature of science at (58.61 %) which is below the educationally acceptable level (80%) and the existence of significant differences of the significance level (a =0.05) on the level of students' understanding of the nature of science due to the sex variable in favor of the female students. The study recommended that the dimensions of the nature of science should be included more in the content of the two biology books and in a more balanced manner, and that the level of students' understanding the nature of science be raised.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
. هدفت هذه الدراسة للكشف عن مدى تضمين أبعاد طبيعة العلم في كتابي الأحياء بالصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان وفهم الطلبة لها. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أداتي الدراسة وهما: بطاقة تحليل المحتوى واختبار فهم طبيعة العلم. وللتأكد من صدق الأداتين تم عرضهما على عدد من المتخصصين في التربية، أما ثبات بطاقة التحليل فتم من خلال حساب معامل الثيات بين المحللين وبلغ (۹۶٫۱۲%)، في حين ثبات الاختبار فتم من خلال معادلة كرونباخ ألفا وبلغ (۰٫۷۸). وأظهرت النتائج نسبة متفاوتة في مدى تضمین أبعاد طبيعة العلم حيث بلغت في كتاب الصف الحادي عشر ((45%وفي كتاب الصف الثاني عشر (۹۹٫۱۹%). وأظهرت النتائج إلى تضيمن جميع أبعاد طبيعة العلم في محتوى كتابي الأحياء ولكن بنسب متفاوتة، كما أظهرت النتائج أن مستوى فهم الطلبة لطبيعة العلم بلغ۵۸٫۹۱%وهو دون المستوى المقبول تربوية (۸۰%)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = ۰٫۰۵) في مستوى فهم الطلبة لطبيعة العلم تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث. وقد أوصت الدراسة بضرورة تضمين أبعاد طبيعة العلم بصورة أكبر في محتوى كتابي الأحياء وبشكل أكثر توازنة، ورفع مستوى فهم الطلبة لطبيعة العلم.
Category
Theses and Dissertations