وثيقة

مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر معلمات برنامج صعوبات التعلم.

عناوين أخرى
The Extent of Including Geometric Thinking Levels in the Individualized Education Program from the Perspective of Learning Disability Teachers
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This descriptive study aimed at identifying the extent of including geometric thinking levels in the Individualized Education Program (IEP) from the perspective of learning disability teachers. The sample of the study consisted of 216 female teachers of students with learning disabilities from different governorates of the Sultanate of Oman. They responded on the scale of geometric thinking levels, which was developed according to Van Hiele Model. This scale consisted of 45 items distributed on 5 levels of geometric thinking (visualization, analysis, informal deduction, formal deduction, and rigor). The results indicated that the extent of inclusion geometric thinking levels in IEP was on average. The results showed that there were statistically significant differences in informal deduction, formal deduction, and rigor according to qualification in favor of the bachelor's degree. Moreover, the results also showed that there were differences at all levels of geometric thinking according to teaching experience in favor of 10 years or less. The study recommended that topics related to geometry and geometric thinking be included in IEP.
الملخص العربي
هدفت هىذه الدراسة الوصفية إلى الكشف عن مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردى من وجهة نظر معلمات برنامج صعوبات التعلم تكونت عينة الدراسة من 216 معلمة يدرسن ببرنامج صعوبات التعلم بمختلف محافظات سلطنة عمان.
استجبن مع مقياس ّ مستويات التفكير الهندسي الذي ُطور وفق نموذج فان هيل. وتألف المقياس من ٗ45 فقرة وزعت على 5 مستويات للتفكير الهندسي ) التصوري والتحليي والاستدلالي غير الشكلي والاستدلالي الشكلي والتجريدي).
أشارت النتائج بأن مدى تضمين مستويات التفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي جاء بمستوى متوسط على جميع مستويات الاستبانة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات التفكير الهندسي الاستدلالي غير الشكلي ولاستدلالي الشكلي والتجريدي وفق متغير المؤهل العلمي لصالح درجة البكالوريوس. وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق على جمسع مستويات التفكير الهندسي وفق متغير الخبرة التدريسية لصالح 10 سنوات فأقل .واوصت الدراسة بتضمين موضوعات خاصة بالهندسة والتفكير الهندسي في البرنامج التربوي الفردي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
الزدجالية, أسماء بنت أحمد بن درويش.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الهنائية, مريم بنت حافظ بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
16
2
البادية, موزة بنت علي بن حمد.
جامعة السلطان قابوس.
2023