Document

‫مدى تمكن معلمي الجغرافيا في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان من مهارات فهم الخريطة : دراسة و تعليم‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to evaluate the degree of proficiency in map reading as exhibited by Geography teachers at the secondary school in Sultanate of Oman. The teacher who comprised 43 questions covering three key skills prepared a multiple choice answer test: 1. Map Reading Skill which is divided into 5 sub-skills as follows: Understanding the purpose of the map, Identifying locations, measuring bearing, using map legend and using map scale skills. 2. Map Analysis Skill which includes 3 sub-skills as follows: Interpreting the distribution of geographical phenomena, phenomena interrelations and interactions and holding comparisons, skills 3. Map Interpretation Skill, which comprises the skill of map interpretation. The study was carried on a sample of 93 teachers (both males and females) at the General Directorate of Education in North Albatna Region. The following results were concluded: 1. Identifying a list of skills that should be acquired by the secondry schools Geography teachers. 2. The study also revealed that the scores achieved by teachers in the sample were below 80% ( the level of competency) in all skills except understanding the purpose of the map and the interpretaion of phenomena distribution skills. 3. No difference of statistical significance at ( a = 0.05 ) exist in the sample that could be attributed to differences in sex or work experience. The study had also issued several recommendation these include: Revision of the pre-service training programs in the geographical skills undertaking by the Geography teachers, in-service training should include map reading skills, building of specialized map reading units for each class, teachers should be provided with map reading guides, and the resources necessary for acquiring map reading skills should be facilitated.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تمكن معلمي الجغرافيا في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان من مهارات فهم الخريطة ، وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، قام الباحث بإعداد اختبار موضوعي من نوع الاختيار من متعدد تكون من (43) فقرة ، موزعة على ثلاث مهارات رئيسية وهي :
أولا : مهارة قراءة الخريطة التي تكونت من خمس مهارات فرعية وهي مهارة تحديد موضوع الخريطة ، ومهارة تحديد الموقع ، ومهارة استخدام دليل الرموز ، ومهارة تحديد الاتجاه ، ومهارة استخدام مقياس الرسم .
ثانيا : مهارة تحليل الخريطة ، التي تكونت من ثلاث مهارات فرعية ، وهي مهارة وصف توزيع الظاهرات ومهارة إدراك العلاقات بين الظاهرات. ، ومهارة عقد المقارنات .
ثالثا : مهارة تفسير الخريطة التي تكونت من مهارة واحدة وهي مهارة تفسير الظاهرات ، وتم تطبيق الدراسة على (93) معلما ومعلمة من معلمي الجغرافيا في المرحلة الثانوية بالمديرية العامة للتربية والتعليم لمنطقة الباطنة شمال ، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية :
1- إعداد قائمة لمهارات فهم الخريطة الواجب توافرها لدى معلمي الجغرافيا في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان .
۲- حصول أفراد العينة على درجة دون مستوى التمكن ، وهو (۸۰ %) في جميع المهارات التسع ، ماعدا مهارتي تحديد موضوع الخريطة ، ووصف توزيع الظاهرات ، حصلوا فيها على (۹۷% ) و ( 84٫5% ) على التوالي.
٣- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى( a = 0.05 ) بين أفراد الدراسة تعزى لمتغيري الجنس وسنوات الخبرة.
كما أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات منها ، مراجعة برامج إعداد معلم الجغرافيا ، وتدريب المعلمين على مهارات فهم الخريطة أثناء الخدمة ، والعمل على بناء وحدات دراسية في مهارات الخريطة لكل صف من صفوف مراحل التعليم العام ، وتزويد المعلمين بدليل عن مهارات الخريطة ، وتوفير الوسائل التي تساعد على تعلم مهارات الخرائط في المدارس .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
7
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020