Document
ممارسات معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في علاج الأخطاء الكتابية لدى الطلاب الدارسين في معاهد تعليم اللغة العربية في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to reveal the practices of Arabic language teachers for non-native speakers in the treatment of written errors among learners. The study was applied to Arabic language institutes for teaching non-native speakers in Oman. The sample was 21. The study followed the descriptive method based on describing reality and its data. To the teachers of the Arabic language for non-Arabic speakers, after verifying its validity and consistency, the results proved that: The arithmetic averages of the paragraphs on the first component of the questionnaire (teacher practices for the preparation of the lesson) ranged between (3.63) a maximum, and (2.21) a minimum, as the study proved Pain The arithmetic averages for the second component (teacher practices during the implementation of the lesson) ranged between (4.86) a maximum and (1.34) a minimum, and the averages of the paragraphs for the third component (teacher practices during the evaluation of the lesson) ranged from a maximum of (4.84), And (3.41) as a minimum, the results also proved that there are no statistically significant differences between the mean responses of the study sample at the level of significance (,0.05) in the degree of their practice to treat the written errors in the learners due to the variables of study (type - experience - educational qualification). In the light of these findings, the study made a number of recommendations and proposals.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن ممارسات معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في علاج الأخطاء الكتابية لدى المتعلمين، وطبقت الدراسة على معاهد تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، وقد بلغت عينة الدراسة 21 معلما، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي القائم على وصف الواقع ومعطياته، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة، وجهت إلى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، أثبتت النتائج أن: المتوسطات الحسابية للفقرات على المكون الأول للاستبانة (ممارسات المعلم بهدف الإعداد الدرس) تراوحت ما بين ( 3.63 كحد أعلى، و(2.21) كحد أدني بمتوسط عام قدره (2.72) ، وهي تعني أنها جاءت بنسبة متوسطة، كما أثبتت الدراسة أن المتوسطات الحسابية للفقرات الخاصة بالمكون الثاني(ممارسات المعلم أثناء تنفيذ الدرس) تراوحت ما بين (4.86كحد أعلى، و ( 1.34) كحد أدنى بمتوسط عام قدره ( 3.45) ، وهي تشير إلى أنها جاءت بنسبة كبيرة، كما تراوحت المتوسطات الحسابية للفقرات الخاصة بالمكون الثالث (ممارسات المعلم أثناء تقويم الدرس) ما بين ( 4.84 كحد أعلى، و(3.41)كحد أدنى بمتوسط عام قدره ( 3.915 )وهي تشير إلى أنها جاءت بنسبة كبيرة، كما أثبتت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى الدلالة (0.05<) في درجة ممارساتهم العلاج الأخطاء الكتابية لدى المتعلمين تعزي لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي- سنوات الخبرة المؤهل العلمي)، وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations