Document

مشكلات التنظيم الإداري لكليات التربية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to identify the principles of the effective administrative organisation (AO) in higher education establishments. It also aimed at highlighting the problems related to administrative organisation of the Colleges of Education in the Sultanate and suggestions were made for solving such problems. A questionnaire was developed for the purpose of the study. The questionnaire was administered to (227) faculty members and administrators. The sample included the deans of the six colleges of education, a sample of faculty members, head of departments and the directors of administration and finance. The main findings of the study can be summarised as follows: Colleges of education are faced with some administrative organisation problems. There are no financial incentives are specified for research conducted by faculty members. The higher administration, affect the decision-making process. The decision-making process at the college level is deeply influenced by the pressures exercised by supreme administrators. Written correspondence is the most commonly used way of communication and running the colleges. The daily workload weakens communication between personnel, both within a college and between colleges. Personnel in charge strictly and literally follow the rules while dealing with their subordinates and the faculty members are asked to stay within the boundaries of their colleges during work hours. The effect of nationality, position, experience, kind of college (male or female or co-education) on problems faced was examined. It was found that there is a statically significant difference at (o=0,05) on the average rating of problems related to registration and rules between Omanis and non-Omanis academic staff. Non-Omanis give administrative organisation problems higher rating than their Omani counterparts. The difference on average rating of problems related to leadership aspect between different positions was also significant at (oc=0,05) level. This difference was in favour of deans and faculty members. Moreover, the effect of experience on administrative organisation was not significant. Finally, the effect of the kind of college (male, female or co-ed) on decision making and communication was significant at (oc=0,05) level. Based on the findings of the study, a number of recommendations were made.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مبادئ التنظيم الإداري الفعال المؤسسات التعليم العالي، والتعرف على مشكلات التنظيم الإداري لكليات التربية التابعة لوزارة التعليم العالي بالسلطنة، ومدی اختلاف تلك المشكلات باختلاف بعض المتغيرات، ووضع المقترحات المناسبة حيالها.
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، ووظفت الاستبانة كأداة تم تطبيقها على عينة تكونت من (۲۲۷) فردا هم عمداء الكليات، وعينة من رؤساء الأقسام والوحدات الأكاديمية وأعضاء هيئة التدريس، بالإضافة إلى المديرين للشؤون الإدارية والمالية، وأظهرت الدراسة وجود عدد من المشكلات بالتنظيم الإداري لهذه الكليات منها أن اللوائح لم تحدد الحوافز المخصصة للبحوث التي يقوم بها الأكاديميون، وان عملية صنع القرار تتأثر بالضغوط الصادرة من الإدارة العليا، وان الكتابة تعتبر وسيلة الاتصال السائدة لتسيير أعمال الكلية، وأن العبء التدريسي يقلل من اتصال الأعضاء داخل الكلية وبين الكليات وبعضها الآخر، وان المسؤولين يلتزمون بحرفية الأنظمة في معاملة مرؤوسيهم، وان أعضاء هيئة التدريس يلزمون بالبقاء داخل حرم الكلية خلال فترة الدوام حتى في وقت فراغ جدولهم الدراسي أما بالنسبة لأثر متغيرات الدراسة فقد ظهر بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة على مشكلات التنظيم الإداري بمحور اللوائح والأنظمة، تعزى إلى متغير الجنسية لصالح غير العمانيين، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (d=۰٫۰۵) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على محور النواحي القيادية تعزى إلى متغير المستوى الوظيفي لصالح رؤساء الوحدات وأعضاء هيئة التدريس، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (d=۰٫۰۵) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على جميع محاور الدراسة تعزى إلى مستوى الخبرة، واخيرا اظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی(a=0٫00) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة بمحوري صنع القرار والاتصال، تعزى إلى نوع الكلية (بنين، بنات، مختلطة) لصالح الكليات المختلطة.
وبناء على النتائج التي أظهرتها الدراسة تم التوصل إلى عدد من التوصيات والبحوث والدراسات المقترحة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
عليوي، معاذ صبحي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Theses and Dissertations
0
0
‫السلامية, ليلى بنت سالم بن سيف‬
جامعة السلطان قابوس
2009
Theses and Dissertations
1
0
الهادية, بدرية بنت راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2010
Theses and Dissertations
2
0
الهاشمية, بدرية بنت علي بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
6
1
الناصرية, أمل بنت حمدان بن سيف.
جامعة نزوى
2017