Document

واقع التنمية المهنية لأعضاء هيئٔة التدريس بمؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان

Other titles
دراسة ميدانية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study has aimed to explore the reality of professional development for faculty members in higher education institutions in the Sultanate of Oman from their point of view and sought to put some proposals to develop the professional development of those institutions. In order to achieve the aims of this study, a questionnaire of five categories was constructed. The categories included (teaching, scientific research, community service, academic supervision and evaluation of students). The sample of the study consisted of (378) faculty members from higher education institutions in the Sultanate of Oman. Data was analyzed using means, standard deviations, (T) test for investigating the significance of the differences attributable to variables of type to college (public/ private), major of faculty members (scientific sciences / human sciences), gender and analysis of variance for investigating the significance the difference attributable to years of experience and qualification. The results of the study revealed that the degree the reality of professional development for faculty members in higher education institutions in the Sultanate of Oman for all categories is between middle-level and weak. The results showed that there were differences between the average estimates of the variable type of college on the categories (scientific research, academic supervision, and evaluation of students) due to the public institutions, also there were significant differences due to years of experience and qualification. However, there were no differences due to gender and major. Finally, the study has recommended a list to develop the faculty members professionally in higher education institutions in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بمؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان من وجهة نظرهم، كما سعت إلى وضع بعض المقترحات التطوير التنمية المهنية بتلك المؤسسات، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة من خمسة مجالات التدريس، والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والإشراف الأكاديمي، وتقويم الطلاب)، وشملت عينة الدراسة (۳۷۸) عضوا من أعضاء هيئة التدريس، وتم معالجة البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية لمجالات الدراسة، واختبار (ت) للتحقق من دلالة الفروق التي تعزى إلى متغيري نوع الكلية حكومية خاصة)، وتخصص عضو هيئة التدريس( علوم تطبيقية / علوم إنسانية)، ونوعه، واختبار تحليل التباين الأحادي للتحقق من دلالة الفروق التي تعزى إلى متغيري سنوات الخبرة، والمؤهل.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن واقع التنمية المهنية لأعضاء هيئة التدريس في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان على مجالات الدراسية الخمسة (التدريس، والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والإشراف الأكاديمي، وتقويم الطلاب) يتراوح بين الدرجة المتوسطة والضعيفة، أما فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة فقد توصلت نتائج الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (s= ۰. ۰۰) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى إلى متغير نوع الكلية على مجالات البحث العلمي، والإشراف الأكاديمي، وتقويم الطلاب لصالح مؤسسات التعليم العالي الحكومية، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمجالي التدريس، وخدمة المجتمع)، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير سنوات الخبرة بالنسبة لمجال ( تقويم الطلاب) لصالح سنوات الخبرة (5 سنوات فأقل) و (6-۱۰) سنوات، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المؤهل بالنسبة لمجالات الدراسة الخمسة، لصالح مؤهل (الماجستير، وغير ذلك مؤهلات أخرى")، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بالنسبة لمتغيري تخصص عضو هيئة التدريس، ونوعه، وبناءا على النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتطوير التنمية المهنية بمؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Theses and Dissertations
6
0
الهادية, بدرية بنت راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2021

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الراشدية, خالصة بنت علي بن حمد.
جامعة السلطان قابوس
2010