Document

مستوى أداء الأعضاء الفنيين المشرفين على تطبيق نظام تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل في المدارس المطبقة للنظام .

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the performance level of the technical members supervising school performance development system' as perceived by principals, deputy principals and senior teachers in the schools applying the system, and the impact of variables of gender, educational qualification, current career and work experience on the sample responses about the following questions: 1. What is the performance level of the technical members supervising school performance development system as perceived by principals, deputy principals and senior teachers in the schools applying the system in terms of possessing the skills of the effective supervisor? 2. Are there any significant statistical differences at (a s 0.05) in the the performance level of the technical members supervising school performance development system as perceived by principals, deputy principals and senior teachers in the schools applying the system in the Ministry of Education, attributed to gender, educational qualification, current post and experience in the current post? For the purpose of data collection, a questionnaire consisting of (45) items distributed on five themes was administrated among a sample of (1000) principals, deputy principals and Senior teachers. The main results were as follow: 1. The respondents perceived that the level of the technical members performance with a total mean of 3.55 out of 5. 2. The theme of "achievement of the objectives of the system" was ranked first in terms of the performance of technical members with a total mean of (3.61), followed by the theme of " evaluation", the theme of "the professional growth for teachers and school administrators", the theme of " follow-up planning of the management of the school and the senior teachers", and finally the theme of " human relations" 3. There were significant differences at the level of significance (a s 0,05) among the sample responses attributed to the variable of the current post in the themes of human relations and professional growth of teachers and school administrators, differences came in favor of the senior teacher and deputy principals. 4. There were significant differences at the level of significance (a s 0,05) between the perceptions of members of the study sample to the level of technical members performance due to the variable region and the differences were in favor of Al Buraimi and the Al Batinah North. 5. There were significant differences at the level of significance (a s 0,05) among the sample responses attributed to the variable of educational qualifications and the differences were in favor of qualified higher diploma and upper. 6. There were significant differences at the level of significance (a < 0,05) among the sample responses attributed to the variable of experience. The differences were in favor of the experienced (11 years and over). 7. There were significant differences at the level of significance (a s 0,05) among the sample responses attributed to the variable of gender in all themes and in favor of females.
Arabic abstract
هدف الدراسة على التعرف إلى مستوى أداء الأعضاء الفنيين المشرفين على تطبيق نظام تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل في المدارس المطبقة للنظام في سلطنة عمان وبيان أثر كل من الوظيفة الحالية والمنطقة التعليمية والنوع، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في الوظيفة الحالية على استجابات افراد العينة في مستوى الأداء، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية 1- ما مستوى أداء الأعضاء الفنيين المشرفين على تطبيق نظام تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل في المدارس المطبقة للنظام في سلطنة عمان؟
٢- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( هد ۱ , ۰۰) في استجابات افراد العينة لمستوى أداء الأعضاء الفنيين من وجهة نظر كل من مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل في المدارس المطبقة لنظام تطوير الأداء تعزي لمتغيرات الوظيفة الحالية والمنطقة التعليمية والنوع، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في الوظيفة الحالية على استجابات افراد العينة في مستوى الأداء؟ ولفايات جمع بيانات الدراسة وزع الباحث استبانة مكونة من (45) فقرة موزعة على خمسة محاور على عينة من (۱۰۰۰) فردا والذي يتكون من مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل. وبعد تحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة ما يلي ١. جاء رأي أفراد العينة في مستوى أداء الأعضاء الفنيين عالية حيث كان المتوسط الحسابي الكلي للأداة ۳۵۰ ۲. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 2 0 . 05) بین تصورات افراد عينة الدراسة لمستوى أداء العضو الفني تعزي لمتغير الوظيفة وجاءت الفروق لصالح مساعدي مديري المدارس.
٣. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a 2 0 . 05) بین تصورات افراد عينة الدراسة لمستوى أداء العضو الفني تعزي لمتغير المنطقة التعليمة وجاءت الفروق لصالح محافظة البريمي ومنطقة الباطنة شمال 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( ج ۱۰۵) بین تصورات، افراد عينة الدراسة لمستوى أداء العضو الفني تعزي لمتغير النوع ولصالح الإناث. ه. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a 0 . 52 ) بين تصورات افراد عينة الدراسة المستوى أداء العضو الفني تعزي لمتغير المؤهل العلمي وجاءت الفروق لصالح مؤهل الدبلوم العالي فأكثر.
. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a 0 . 52 ) بين تصورات افراد عينة الدراسة لمستوى أداء العضو القني تعزي لمتغير الخبرة حيث جاءت الفروق لصالح ذوي الخبرة من (۱۱ سنة فأكثر).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
Theses and Dissertations
0
0
‫اللواتي،, عصام بن عبد المجيد بن عبد الباقي.‬
جامعة السلطان قابوس
2004