Document

مستوى عادات العقل لدى معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة الباطنة شمال وعلاقته بممارساتهن التدريسية.

Identifier
البلوشية, آمنة بنت أحمد بن محمد (2020). مستوى عادات العقل لدى معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة الباطنة شمال وعلاقته بممارساتهن التدريسية (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to determine the level of habits of mind and teaching practices of the female second cycle science teachers in Al-Batina North Governorate, along with the relationship between the two variables. The study sample consisted of (152) female science teachers from second cycle basic education schools in the academic year 2019/2020. To answer the study questions, two instruments have been designed:  A habits of mind scale that consisted of (44) statements divided into (7) categories: (Remaining Open to Continuous Learning, Thinking about Thinking, Figuring Things Out, Communication, Creating, Imagining and Innovating, Taking Responsible Risks and Persisting).  An observation checklist which consisted of (31) statements divided into (5) categories: (Planning for Instruction, Instructional Strategies, Content Knowledge, Learning Environment Management and Assessment) The validity of both instruments was checked through a panel of experts, whereas the scale's reliability was checked using (Chronbach's Alpha) and it was equal to (0.95). The reliability of the observation checklist was obtained by (Kindall Tou) and it appeared to be (0.80). The study revealed that the female science teachers in the second cycle schools have a very high level of habits of mind and a high level of teaching practices, and that the relationship between those two variables was strong and positive. According to the results, the study recommended that it is necessary to teach habits of mind explicitly in teacher preparation programs as well as training in service teachers.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى عادات العقل والممارسات التدريسية لدى معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة الباطنة شمال، و العلاقة القائمة بين هذين المتغيرين، وقد تكونت عينة هذه الدراسة من ) 152 )معلمة من جميع ولايات محافظة الباطنة شمال، طبق عليهن مقياس عادات عقل المعلم المكون من )44 ( فقرة مو زعة على )7 )أبعاد تمثل عادات العقل السبع الضرورية لتطور المعلم، والذي تم التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين،إضافة إلى حساب صدق التأكد من ثباته بحساب معامل ثبات ألفا كرونباخ
ساق الداخلي لفقر اته، والتأكد)95.0 ،)و تم تقسيم المعلمات إلى فئات في ضوء استجابتهن للمقياس، قتوطب بطاقة لمالالملاحظة الممارسات التدريسية لأعلى )10 )معلمات ، وأقل )10 )معلمات، وذلك بعد التأكد من صدق البطاقة بعرضها على مجموعة من المحكمين، و حساب ثبات الملاحظين باستخدام معامل كيندال للاتفاق 80ً من عادات العقل، ومستوى مرتفع من وقد توصلت الد ارسة إلى وجود مستوى مرتفع جدا الممارسات التدريسية لدى معلمات العلوم في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة الباطنة شمال، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة موجبة ودالة إحصائيا من عادات العقل والممارسات ً بين مستوى التدريسية.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الد ارسة بتناول عادات العقل صراحة في مقررات إعداد معلمين، وفي الدو ارت التدريبية للمعلًم لارتباطها القوي بالممارسات التدريسية أثناء الخدمة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
Theses and Dissertations
6
0
الرواحية، سامية بنت سالم بن عبدالله.
جامعة الشرقية
2024
Theses and Dissertations
7
0
الحارثية، خولة بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
7
3
السعدية، صفا بنت حسين بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2024
Journal articles
4
0
آل عبدالسلام، وفاء بنت سالم بن سيف.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01