Document

مستوى الثقافة العلمية في ضوء الثورة التكنولوجية لمعلمي العلوم في سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The level of scientific culture in light of the technological revolution for science teachers in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to reveal the level of scientific culture in light of the technological revolution for science teachers in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was adopted. And developed a test It measures the level of scientific culture of science teachers, consisting of (30) questions. After verifying its validity through the validity of the arbitrators and the validity of internal consistency by calculating the Pearson correlation coefficient between the questions and the fields and measuring its reliability, and finding the total reliability value of the tool equal to (0.97) it was applied to the random study sample consisting of ( 265 ) male and female teachers from different schools for grades (5-8) affiliated with the Al Dakhiliyah and North Al Sharqiyah Governorates in the Sultanate of Oman. Among the most prominent results reached by the study: The level of scientific culture in light of the technological revolution for science teachers in the Sultanate of Oman is average. The results also indicated that there are statistically significant differences in the level of scientific culture in light of the technological revolution for science teachers in the Sultanate of Oman at a significance level (α≤ 0.05) according to gender in favor of female teachers. The results also indicated that there are no statistically significant differences in the level of scientific culture in light of the technological revolution for science teachers in the Sultanate of Oman at a significance level (α≤ 0.05) according to gender. Years of experience ,and the province. The study recommended the necessity of training science teachers during their service and increasing attention to topics that develop understanding of science .Emphasizing science teachers’ awareness of the concept of scientific culture and its skills and ensuring their use within the classroom
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
**هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الثقافة العلمية في ظل الثورة التكنولوجية لدى معلمي العلوم في سلطنة عمان.**
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اعتماد المنهج الوصفي. وتم تطوير اختبار يقيس مستوى الثقافة العلمية لمعلمي العلوم، مكون من (30) سؤالًا. وبعد التحقق من صلاحيته من خلال صلاحية المحكمين وصلاحية الاتساق الداخلي بحساب معامل ارتباط بيرسون بين الأسئلة والمجالات وقياس ثباته، تم العثور على القيمة الإجمالية للثبات تساوي (0.97). تم تطبيق الاختبار على عينة عشوائية من الدراسة تتألف من (265) معلمًا ومعلمة من مختلف المدارس للصفوف (5-8) التابعة لمحافظتي الداخلية وشمال الشرقية في سلطنة عمان.

**ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:**
- مستوى الثقافة العلمية في ظل الثورة التكنولوجية لدى معلمي العلوم في سلطنة عمان متوسط.
- أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الثقافة العلمية في ظل الثورة التكنولوجية لدى معلمي العلوم في سلطنة عمان عند مستوى دلالة (α≤ 0.05) حسب متغير الجنس، وكانت لصالح المعلمات.
- لم تُظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الثقافة العلمية في ظل الثورة التكنولوجية لدى معلمي العلوم في سلطنة عمان عند مستوى دلالة (α≤ 0.05) حسب متغير سنوات الخبرة والمحافظة.

**أوصت الدراسة بما يلي:**
- ضرورة تدريب معلمي العلوم أثناء الخدمة وزيادة الاهتمام بالموضوعات التي تطور فهم العلوم.
- التأكيد على توعية معلمي العلوم بمفهوم الثقافة العلمية ومهاراتها وضمان استخدامها داخل الصفوف الدراسية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
Theses and Dissertations
43
4
الحارثية، خولة بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2024
Theses and Dissertations
21
5
السعدية، صفا بنت حسين بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2024
Journal articles
5
0
آل عبدالسلام، وفاء بنت سالم بن سيف.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
Journal articles
5
0
الأنصارية، فايزة بنت إبراهيم بن عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01