Document
مستوى معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بمهارات استشراف المستقبل وصعوبات تدريسها من وجهة نظرهم.
Other titles
The level of knowledge of social studies teachers in the Sultanate of Oman of future foresight skills and the difficulties of teaching them from their point of view
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the level of knowledge of social
studies teachers in the Sultanate of Oman of future foresight skills
and the difficulties of teaching them from their point of view. To
achieve the objectives of the study, the researcher used the mixed
approach; where she prepared two tools for the study (a cognitive
test and an interview). The cognitive test consists of (25) questions
distributed over five clusters: the skill of future imagination, the skill
of solving future problems, the skill of making decisions, the skill of
forecasting, and the skill of future visualization. The interview
consisted of (16) questions, and after verifying the validity and
stability of the two tools, they were applied to social studies
teachers in the following governorates: Muscat, North Al Batinah,
and South Al Batinah. Where the cognitive test was applied to (170)
male and female teachers, while the interview was applied to
eleven male and female teachers of social studies.
The results of the study revealed that the level of knowledge
of social studies teachers in the Sultanate of Oman of future
foresight skills was low, where the arithmetic mean percentage in
the teachers' cognitive test was (50.40%), the results also revealed
that there were no statistically significant differences in the level of
knowledge of social studies teachers in the Sultanate of Oman of
future foresight skills at the significance level (α ≥ 0.05)this is due
to the variable of teaching experience in all skills. The interviews
also revealed many difficulties that social studies teachers face in
teaching future foresight skills, the most important of which are:
teachers do not have sufficient experience in teaching skills, and
social studies curricula do not include these skills. In light of these
results, the researcher recommended the necessity of including
future foresight skills in social studies curricula, and intensifying
professional development programs that help develop these skills
among teachers.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة ُعمان بمهارات استشراف المستقبل وصعوبات تدريسها من وجهة نظرهم، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج المختلط؛ حيث قامت بإعداد أداتين للدراسة هما : اختبار معرفي ومقابلة، ( سؤالا هي: مهارة التخيل تكون الاختبار المعرفي من )25 موزعة على خمسة محاور، المستقبلي، ومهارة حل المشكالت المستقبلية، ومهارة اتخاذ القرارات، ومهارة التنبؤ، ومهارة ( سؤالا التصور المستقبلي، وتكونت المقابلة من )16 ، وبعد التأكد من صدق الاداتين وثباتهما تم تطبيقهما على معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بمحافظات مسقط، وشمال الباطنة، وجنوب ( معلماً الباطنة، حيث تم تطبيق الاختبار المعرفي على )170 ومعلمة، في حين طبقت المقابلة على إحدى عشر معلماً ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية. وكشفت نتائج الدراسة أن مستوى معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة ُعمان بمهارات استشراف المستقبل جاءت منخفضة، حيث بلغت النسبة المئوية للمتوسط الحسابي في الاختبار المعرفي للمعلمين ) %50.40(، كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان بمهارات استشراف المستقبل عند مستوى الدلالة )0,05≤ α )تعزى لمتغير الخبرة التدريسية في جميع المهارات، كما بينت المقابلات العديد من الصعوبات التي يواجهها معلمي الدراسات الاجتماعية في تدريس مهارات استشراف المستقبل أهمها: قلة امتالك المعلمين الخبرة الكافية في تدريس هذه المهارات ، وقلة تضمين مناهج الدراسات الاجتماعية لها، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة تضمين مهارات استشراف المستقبل في مناهج الدراسات الاجتماعية، و تكثيف برامج الانماء المهني التي تساعد في تنمية هذه المهارات لدى المعلمين.
Category
Theses and Dissertations