Document

مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان بتطبيقات (جوجل) التعليمية في التدريس.

Other titles
The level of awareness of Omani's social studies teachers of Google educational applications in teaching
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the level of awareness among social studies teachers in Oman when using Google's education applications in teaching. The population of this quantitative study was 327 female and male social sciences teachers in Oman . In order to measure the level of awareness among the social studies teachers in Omani schools, the researcher developed a validated questionnaire to measure three main dimensions: cognitive, behavioral, attitudinal. The cognitive part was to measure teachers' knowledge using (18) Yes-No questions and divided into three sub-sections: a) general information on Google's educational applications, b) how to use these applications and c) how to employ these application in teaching social studies. Along with the cognitive component, the questionnaire was used measure teachers' attitudes by focusing on two sub-sections: 1) challenges facing teachers while using these application and 2) teachers. attitudes towards the importance of using these applications in their teaching. The last (behavioral) part of the questionnaire comprised of 10 items. In order to check the face validity of the tool (questionnaire), it was checked by a group of experts and their suggestions were incorporated into the final version of the questionnaire. For the reliability of the tool, the instrument for pilot testing was distributed to a sample of 25 teachers who shared the same characteristics of the main study population. However, they were not involved as part of the main study population. Cronbach's alpha coefficient was calculated to find the reliability of each section. The highest value found in the first (cognitive) part was (0.71), (0.84) was for the attitudinal section and (0.81) was for the behavioral section . One of the main findings of this study indicated that the level of awareness among the social studies teachers in this study was high where the overall mean was (77.21 %). Also, there were no statistically significant differences in relation to years of experience, especially in the cognitive aspect . Based on the findings of the study, it is recommended that more professional development and training opportunities should be provided in areas where teachers are still struggling with (e.g., YouTube, Google Earth, Google Map, Google Tables) as well as suggesting and finding ways to overcome the challenges facing teachers when employing these Google's applications while teaching.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان بتطبيقات )جوجل( التعليمية في التدريس، وقد تكونت عينة الدراسة من )327( معلماً ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان. ولقياس مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان بتطبيقات ) جوجل( التعليمية تمثل في اختبار معارف مكوناً من )18( سؤالا من نوع )صح( في التدريس، أعد الباحث مقياساً و)خطأ( موزعاً على ثلاثة محاور وهي: )المعلومات العامة حول تطبيقات ) جوجل(، وتشغيل تطبيقات (جوجل) واستخداماتها، و توظيف تطبيقات )جوجل( التعليمية في تدريس الدراسات مكونا 16( فقرة موزعة على محورين وهما: )التحديات التي ً الاجتماعية(، ومقياس اتجاهات من ) تواجه توظيف تطبيقات )جوجل(، واتجاهات المعلمين نحو أهمية تطبيقات )جوجل ( ، وكذلك مقياس سلوك مكوناًمن )10( فقرات، و تحقق الباحث من الصدق الظاهري للمقياس من خالل عرضه على مجموعة من المحكمين، و تحقق من ثبات المقياس، بتطبيقه على عينة من مجتمع الدراسة وخارج ( معلما وحساب معامل ثبات ً العينة الفعلية تكونت من )25 ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية، الاتساق الداخلي باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، حيث بلغ في اختبار المعارف (0.71) وبلغ في استبانة الاتجاه (0.84) وفي استبانة السلوك ( 0.81(. وأشارت نتائج الدراسة إ لى أن مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بتطبيقات )جوجل( التعليمية جاءت مرتفعة، حيث بلغت نسبة المتوسط الحسابي )77.21%(، كما أشارت النتائج إلى عدم جود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية بتطبيقات )جوجل( التعليمية في التدريس تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، بينما أشارت النتائج إ لى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اختبار المعارف لمتغير سنوات الخبرة التدريسية لصالح متوسط سنوات الخبرة التدريسية (لأكثر من 10 سنوات). وقد أوصت الدراسة العمل على تقديم دورات تدريب ية في جوانب القصور لدى المعلمين كتطبيق:)اليوتيوب ، وجوجل إيرث ، وجوجل ماب ، وجداول جوجل(، وكذلك التغلب على الصعوبات التي تواجه توظيف تطبيقات )جوجل( التعليمية في التدريس
Category
Theses and Dissertations

Same Subject