Document
مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالتنمية المستدامة
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the Omani social studies teachers' level of sustainable development awareness. The study sample consisted of (579) social studies teachers from four areas namely: Muscat, Al-Dakiliah, Al-Batanh South and Al-Batanh North. A measure of awareness was utilized for the purpose of the study, The measure consisted of (59) items distributed into three components: a knowledge component, an affective component, and behavior component. The measure was validated by submitting it to a group of jury members and reliability was established by administrating it to 30 social studies teachers who were not included in the sample using Alpha Cronbach whose value was(.807). (The level of sustainable development awareness of those teachers was found high. It also showed that they mainly depend on media to gain information about sustainable development. There were statistically significant differences in the level of economic awareness that could be attributed to gender, and teachers' major and no differences due to their experience. There were no differences in their source of information about sustainable development due to their gender, major and experience, The study recommended to develop social studies teachers' knowledge in topics related to sustainable development and its domains, world concern of sustainable development, sustainable development methods by workshops and providing them with related publications, and encourage teacher to read about sustainable development. It also recommended the need to develop the knowledge structure related to sustainable development in the content of social studies teacher preparing program.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالتنمية المستدامة، وقد تكونت عينة الدراسة من (579) معلما ومعلمه من أربعة مناطق تعليمية: مسقط ، الداخلية، الباطنة جنوب والباطنة شمال. وقد تم استخدام مقياس لجمع البيانات مكون من (59) فقرة موزعة على ثلاثة مكونات: المكون المعرفي والمكون الوجداني والمكون السلوكي، وتم التأكد من صدقها بواسطة عدد من المحكمين، كما تم حساب ثباته بتطبيقه على عينة مكون (30) معلم ومعلمة من خارج عينة الدراسة واستخدم معامل الفا كرونباخ للتأكد من الثبات و الذي اظهر بأن معامل الثبات كان (807.) وهو مؤشر مرتفع وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالتنمية المستدامة كان مرتفعا، وأن مصادر معلوماتهم الرئيسية عن التنمية المستدامة هو الأعلام كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين في مستوى الوعي بالتنمية تعزى للجنس لصالح الإناث وللتخصص لصالح تخصص الجغرافيا تاريخ، ولم تكشف النتائج وجود فروق تعزي لمتغير الخبرة وكذلك لا توجد فروق في مصادر المعلومات لديهم تعزی المتغيرات الجنس والتخصص والخبرة. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على تطوير مستوى معلومات معلمي الدراسات الاجتماعية في موضوعات التنمية المستدامة ومجالاتها ، والاهتمام العالمي بالتنمية المستدامة، وأساليب التنمية المستدامة ومجالاتها من خلال مجموعة من الورش والمشاغل، وتوفير النشرات البيئية الصادرة من الوزارات ذات العلاقة، وتشجيع المعلمين على الاطلاع على ما هو جديد. والعمل على تضمين برامج إعداد معلمي الدراسات الاجتماعية المعلومات الكافية لمخرجاتها حول التنمية المستدامة ومجالاتها
Category
Theses and Dissertations