Document

متطلبات التمكين الإداري للمعلمين بالمدارس المطبقة لنظام الإدارة المدرسية الذاتية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aims to determine the requirements of the administrative empowerment for teachers at school - self management system. It also aims to detect differences in tesse requirements through the responses of the sample of the study according to reverd variables (gender, experience, educational region, the application integrative there for project professional development) and, therefore, to propose measures to activate the administrative empowerment at school – self management Sultanate of Oman. To achieve these objectives, the study has followed the descriptive method using a(questionnaire) that included three axes representing the administrative empowerment requirements for teachers, namely, (laws and regulations, supportive components that enable the administrative empowerment for teachers, and professional development for teachers). After achieving the validity and reliability, the questionnaire was applied to (411) teachers and senior teachers at school self management. The study used the statistical package for Social Sciences (SPSS), through statistical methods( means, One way ANOVA, standard deviations, t.test and LSD in order to analyze the data. The study results revealed as follow: 1. There is a need for laws and regulations, professional development for teachers, and supportive components in order to achier effective administrative empowerment for teachers. 2. There are significant statistical differences at the level of (0.05 = a) in the axes of lows and regulations due to the variables of gender, experience, educational region, and the application of integrative project for professional development. Accordinly, study suggests: 1. Emphasizing teachers' Psychological care through providing empowerment environment starting from providing suitable offices. 2. Conducting scientific research to investigate the administrative empowerment for teachers at other school run.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة لتحديد متطلبات التمكين الإداري للمعلمين بالمدارس المطبقة لنظام الإدارة المدرسية الذائية، وكذلك الكشف عن الإختلافات في توفر هذه المتطلبات ، باختلاف استجابات أفراد عينة الدراسة وفقا لمتغيرات النوع، والخبرة، والمنطقة التعليمية، وتطبيق المشروع التكاملي للإنماء المهني، ومن ثم التوصل لإقتراح إجراءات لتفعيل متطلبات التمكين الإداري للمعلمين بمدارس الإدارة الذاتية بسلطنة عمان. . ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اتباع المنهج الوصفي، بإعداد أداة الدراسة (الإستبانة) التي تضمنت ثلاث محاور تمثل متطلبات التمكين الإداري للمعلمين وهي ( القوانين واللوائح، والمقومات الداعمة التمكين الإداري للمعلمين، والتنمية المهنية للمعلمين) وبعد التحقق من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على (411) معلم ومعلمة أول بمدارس الإدارة الذاتية، واستخدمت الرزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS)، من خلال الأساليب الإحصائية ( المتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية، والرتبة، واختبارت ( t _ test) ، وتحليل التباين الثنائي (One way ANOVA) وطريقة LSD للمقارنات البعدية لتحديد الفروق الدالة لمتغيرات الدراسة. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:
1. الحاجة إلى توفر القوانين واللوائح، والتنمية المهنية بالمدارس من أجل تحقيق التمكين الإداري الفاعل للمعلمين.
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) تعزي لمتغيرات التوع والخبرة والمنطقة التعليمية وتطبيق المشروع التكاملي للإنماء المهني و لصالح محور القوانين واللوائح.
وبناء على نتائج الدراسة تم وضع العديد من التوصيات منها: .. رعاية المعلم نفسية من خلال توفير جو يساعد على تمكينه، بدءا من توفير مكاتب للمعلمين تتناسب مع مكانتهم، وخصوصيتهم. ۲. إجراء بحوث لمعرفة واقع التمكين الإداري للمعلمين بالمدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
Theses and Dissertations
0
0
‫اللواتي،, عصام بن عبد المجيد بن عبد الباقي.‬
جامعة السلطان قابوس
2004