Document
درجة تطبيق إعادة الهندسة الإدارية بالمدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Application degree of administrative re-engineering in government schools in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2025
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to determine the application degree of administrative reengineering in government schools in Al-Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman, in light of several variables including gender, job title, years of experience, and educational qualification. To achieve the study's objectives, a descriptive approach was used, and a questionnaire consisting of 37 items was constructed, distributed across the dimensions of administrative reengineering, namely administrative planning, organizational structure, managerial guidance, administrative control, and decision-making. The questionnaire's validity and reliability were ensured, and it was administered to a sample of 367 male and female teachers in government schools in Al-Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman.
Among the most important findings of the study: the degree of implementation of administrative reengineering in government schools in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman was found to be very high overall. It was also high across all dimensions, which were ranked as follows: administrative planning, administrative organization, administrative direction, administrative control, and administrative decision-making.
The results also indicated statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the mean estimates of the study sample, attributed to the gender variable. These differences favored females in the planning dimension, while favoring males in the dimensions of administrative organization and administrative decision-making. On the other hand, the results showed no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the responses of the study sample attributed to the job title variable for the planning and administrative organization dimensions, as well as the control and administrative decision-making dimensions. However, differences were observed in the administrative direction dimension, favoring the teacher/educator role.
The results also showed no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the mean estimates of the study sample attributed to the years of experience variable for the planning dimension. However, differences were found in the administrative organization and administrative control dimensions, favoring those with less than 7 years of experience, and in the administrative direction dimension, favoring those with more than 7 years of experience.
The results indicated statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the mean estimates of the study sample attributed to the educational qualification variable. These differences favored those with a bachelor's degree or lower in the dimensions of administrative organization and administrative control, and those with a master's degree or higher in the administrative planning dimension. However, no significant differences were found for the administrative direction dimension.
In light of the previous results, several recommendations were made, including: developing the administrative capacities of school principals in the areas of planning, organization, leadership, and project management to enhance the efficiency of school administration; providing training opportunities and workshops to develop skills in administrative direction and strengthen leadership abilities; promoting a culture of self-monitoring and accountability in government schools in Al Dakhiliyah Governorate by establishing mechanisms for performance evaluation and periodic reviews; and encouraging strategic thinking and innovation in the administrative decision-making process in government schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد درجة تطبيق إعادة الهندسة الإدارية بالمدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، في ضوء عدد من المتغيرات، متمثِّلةً في: (الجنس، المسمى الوظيفي، سنوات الخبرة، المُؤَهِّل العلمي)، ولتحقيق أهداف الدراسة أستخدم المنهج الوصفي، كما تم بناء استبانة مكوَّنة من (37) فقرةً، مُوَزَّعَةً على أبعاد تطبيق الهندسة الإدارية؛ والتي هي: (التخطيط الإداري؛ التنظيم الإداري؛ التوجيه الإداري؛ الرقابة الإدارية؛ اتخاذ القرارات الإدارية)، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وطبقت على عينة مكونة من (367) معلمًا ومعلمة في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية بسلطنة عُمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن درجة تطبيق إعادة الهندسة الإدارية بالمدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاءت بدرجة كبيرة جدًّا بشكل عام، كما جاءت كبيرة في الأبعاد جميعها، وجاء ترتيب الأبعاد على النحو الآتي: التخطيط الإداري، التنظيم الإداري، التوجيه الإداري، الرقابة الإدارية، اتخاذ القرارات الإدارية.
كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير الجنس ولصالح الإناث في بُعد التخطيط، ولصالح الذكور في بُعد التنظيم الإداري واتخاذ القدرات الإدارية، في حين بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) لاستجابة أفراد عينة الدراسة تُعزى لمُتغير المسمى الوظيفي، بالنسبة لبعدي التخطيط والتنظيم الإداري، وكذلك بُعدي الرقابة واتخاذ القرارات الإدارية، بينما تبين وجود فروق في بُعد التوجيه الإداري لصالح فئة المعلمين.
وبينت النتائج كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير سنوات الخبرة بالنسبة لبعد التخطيط، ووجود فروق بالنسبة لبُعدي التنظيم الإداري، والرقابة الإدارية لصالح (أقل من 7 سنوات)، وكذلك وجود فروق بالنسبة لبُعد التوجيه الإداري لصالح (أكثر من 7 سنوات).
في حين بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير المؤهل العلمي بالنسبة لبُعدي التنظيم الإداري والرقابة الإدارية لصالح (بكالوريوس فأقل)، ووجود فروق بالنسبة لبُعد التخطيط الإداري لصالح (ماجستير فأعلى)، وعدم وجود فروق بالنسبة لبُعد التوجيه الإداري.
في ضوء النتائج السابقة تم التَّوَصُّل إلى عددٍ من التوصيات، منها: تنمية القدرات الإدارية لمديري المدارس في مجال التخطيط والتنظيم والقيادة وإدارة المشاريع لتعزيز كفاءة الإدارة المدرسية، توفير فرص التدريب وورش العمل لتطوير مهارات التوجيه الإداري وتعزيز القدرات القيادية، تعزيز ثقافة الرقابة الذاتية والمساءلة في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية من خلال إقامة آليات للتقييم والمراجعة الدورية للأداء المدرسي، وتشجيع التفكير الاستراتيجي والابتكار في عملية اتخاذ القرارات الإدارية في المدارس الحكومية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن درجة تطبيق إعادة الهندسة الإدارية بالمدارس الحكومية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان جاءت بدرجة كبيرة جدًّا بشكل عام، كما جاءت كبيرة في الأبعاد جميعها، وجاء ترتيب الأبعاد على النحو الآتي: التخطيط الإداري، التنظيم الإداري، التوجيه الإداري، الرقابة الإدارية، اتخاذ القرارات الإدارية.
كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير الجنس ولصالح الإناث في بُعد التخطيط، ولصالح الذكور في بُعد التنظيم الإداري واتخاذ القدرات الإدارية، في حين بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) لاستجابة أفراد عينة الدراسة تُعزى لمُتغير المسمى الوظيفي، بالنسبة لبعدي التخطيط والتنظيم الإداري، وكذلك بُعدي الرقابة واتخاذ القرارات الإدارية، بينما تبين وجود فروق في بُعد التوجيه الإداري لصالح فئة المعلمين.
وبينت النتائج كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير سنوات الخبرة بالنسبة لبعد التخطيط، ووجود فروق بالنسبة لبُعدي التنظيم الإداري، والرقابة الإدارية لصالح (أقل من 7 سنوات)، وكذلك وجود فروق بالنسبة لبُعد التوجيه الإداري لصالح (أكثر من 7 سنوات).
في حين بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تُعزى لمُتغير المؤهل العلمي بالنسبة لبُعدي التنظيم الإداري والرقابة الإدارية لصالح (بكالوريوس فأقل)، ووجود فروق بالنسبة لبُعد التخطيط الإداري لصالح (ماجستير فأعلى)، وعدم وجود فروق بالنسبة لبُعد التوجيه الإداري.
في ضوء النتائج السابقة تم التَّوَصُّل إلى عددٍ من التوصيات، منها: تنمية القدرات الإدارية لمديري المدارس في مجال التخطيط والتنظيم والقيادة وإدارة المشاريع لتعزيز كفاءة الإدارة المدرسية، توفير فرص التدريب وورش العمل لتطوير مهارات التوجيه الإداري وتعزيز القدرات القيادية، تعزيز ثقافة الرقابة الذاتية والمساءلة في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية من خلال إقامة آليات للتقييم والمراجعة الدورية للأداء المدرسي، وتشجيع التفكير الاستراتيجي والابتكار في عملية اتخاذ القرارات الإدارية في المدارس الحكومية.
Category
Theses and Dissertations