Document

Omani EFL learners' classroom activity preferences.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2006
Language
English
English abstract
The present study investigated Omani EFL tenth grade students' communicative and non-communicative classroom activity preferences. First the study aimed at identifying Omani EFL students' communicative and non communicative classroom activity, preferences. Also the study examined the differences in EFL students' preferences of classroom activities in relation to the students' gender, their English language achievement and their areas. The sample included 900 students selected from three areas in Muscat region. The researcher used a questionnaire as an instrument for the target study and it included three parts. The first part elicited information about the respondents' gender, English language achievement of the previous academic year, and the areas of the students. Part two included a list of 37 statements on students' preferences and these statements were divided to include 22 statements on communicative activities and the rest were on non-communicative activities. Part three had an open ended question that asked students to write other preferred classroom activities that were not mentioned in the questionnaire. The statistical analysis of data displayed the following results. Omani EFL students prefer non-communicative activities more than communicative activities with a significant difference at level (,05). Both Omani male and female EFL students prefer non-communicative classroom activities with mean values of (3.8), (4.00) and significant differences at (.05) levels. There is a significant difference at (.05) level with regard to students' English language achievement level. High level English language achievement-students (80-100) prefer both communicative and non communicative activities more than 1 average and low level English language achievemstudents (50-79) and (49-0). Regarding students areas there are significant differences also at 0.05) level between students in Seeb and Qurayat in favor of students in Seeb. Students in Seeb prefer non-communicative activities more than students in Qurayat. On the basis of these findings, somre commendations and suggestions are proposed at the end of the study.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المستوى العام :لتفضيلات الطلاب العمانيين للأنشطة" الصفية في مادة اللغة الإنجليزية ، كما هدفت هذه الدراسة أيضا على التعرف إلى اتجاه التفضيلات اعتمادا على نوع هذه الأنشطة الصفية، سواء كانت الاتصالية أو اللاإتصالية و من ثم التعرف إلى وجود اي اختلافات في هذه التفضيلات بالنسبة إلى الجنس و مستوى الطلاب التحصيلي في مادة اللغة الإنجليزية و والولاية في هذه الدراسة شارك تسعمائة طالب وطالبة من ثلاث ولايات مختلفة في منطقة مسقط، وهذه الولايات مطرح و السيب و قريات. و قد تم استخدام استبانة لجمع المعلومات عن عينة الدراسة. احتوت الاستبانة على ثلاثة أقسام مختلفة؛ تناول القسم الأول معلومات عن جنس الطالب ، وولايته، و الدرجة التي حصل عليها في مادة اللغة الإنجليزية في العام المنصرم بينما احتوى القسم التالي على سبع و ثلاثين عبارة اشتملت على الأنشطة الصفية التي يفضلها الطلاب في تعلم اللغة الإنجليزية، و انقسمت العبارات إلى اثين وعشرين عبارة مثلت الأنشطة الاتصالية بينما ماتبقى من العبارات كانت حول الأنشطة اللااتصالية. أما القسم الثالث و الأخير فقدتضمن سؤالا مفتوحا حول وجود أي أنشطة أخرى يفضلها الطلاب و لم تنكر في الاستبانه. وقد أسفرت التحليلات باستخدام الحزمة الإحصائية عن النتائج التالية: فضل جميع الطلاب الأنشطة اللااتصالية اكثر من الأنشطة الاتصالية و يفضل الطلاب و الطالبات الأنشطة اللاتصالية اكثر من الأنشطة الإتصالية : فضلت الطالبات الأنشطة الاتصالية و اللااتصالية اكثر من الطلاب . فضلت الطالبات الأنشطة اللااتصالية اكثر من الأنشطة الاتصالية : الطلاب ذوو المستوى العالي في تحصيلهم الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية كانوا أكثر تفضيلا للأنشطة من المستويين الأخرين وكان طلاب المستوى الأدني هم أقل تفضيلا للأنشطة الصفية في مادة اللغة الإنجليزية طلاب ولاية السيب كانوا الأعلى في مستوى تفضيلهم للأنشطة الصفية اللااتصالية على ضوء هذه النتائج تم وضع بعض التوصيات المقترحة في نهاية هذه الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005