Document

Omani English teachers' use orl corrective feedback in the basic educational system

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2013
Language
English
English abstract
ABSTRACT Omani English Teachers' Use of Oral Corrective Feedback in the Basic Educational System The present study aims at investigating the types of oral corrective feedback that Omani English teachers use at different levels of schooling, comparing the Omani English teachers' attitudes about corrective feedback and their actual performance in their classrooms, and surveying the types of oral corrective feedback techniques that Cycle 2 and Post Basic students prefer to be used by their teachers to support their learning. The population of the study was all Omani EFL teachers in Al'Dakhlyah Governorate. The sample consisted of (45) Omani English teachers ((15) teachers from Cycle 1, (15) teachers from Cycle 2 and (15) teachers from Post Basic schools). In addition, six classes from two Willayas (Nizwa & Izki) were involved in this study, including a class from each of Grades 7, 8, 9, 10, 11, and 12. This study used three main instruments for data collection: an observation checklist, a teacher's preference elicitation questionnaire, and a student's preference elicitation questionnaire.. The following are the major findings of this study: • Omani English teachers in Cycle 1, Cycle 2, and Post Basic use all the types of oral corrective feedback in varying degrees. • Recast, elicitation, and questioning (Peer-correction) were the most three used types of oral corrective feedback in Cycle 1, Cycle 2, and Post Basic. • There are statistically significant differences between Cycle 1 and Cycle 2 teachers in terms of the types of oral corrective feedback. The differences are in favor of Cycle 2 teachers. • There are statistically significant differences between Cycle 1 and the Post Basic teachers in terms of the types of oral corrective feedback. The differences are in favor of the Post Basic teachers. There are no statistically significant differences between teachers of Cycle 2, and Post Basic in terms of the types of oral corrective feedback. • There is no significant relationship between Omani English teachers' attitudes about oral corrective feedback and their actual practice. • Cycle 2 students preferred metalinguistic feedback, explicit correction, recast, questioning (peer-correction), denial, elicitation, questioning (self correction), and repetition types of oral corrective feedback, whereas Post Basic students preferred metalinguistic feedback, explicit correction, repetition, denial, and elicitation. • There are no statistically significant differences between students in Cycle 2, and Post Basic in terms of oral corrective feedback. In the light of these findings, the researcher suggested some recommendations for teachers, teacher trainers, curriculum designers and The Ministry of Education. Finally, the researcher presented some suggestion for further research.
Arabic abstract
ملخص الدراسة
استخدام معلمي اللغة الإنجليزية المقيين للتغذية الراجعة التصحيحية الشفوية في نظام التطيم الأساسي تهدف هذه الدراسة إلى بحث انواع التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية التي يستخدمها معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية العمانيين في مراحل التعليم المختلفة ، كما تهدف إلى المقارنة بين توجهات معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية العمانيين فيما يخص التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وأدائهم الفعلي في صفوفهم، واخيرا تهدف هذه الدراسة الى استطلاع انواع التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية التي يفضل طلاب الحلقة الثانية وطلاب ما بعد التعليم الاساسي أن يتم استخدامها من قبل معلميهم لدعم تعلمهم.
اشتمل مجتمع الدراسة على جميع معلمي اللغة الإنجليزية في محافظة الداخلية، بينما تألفت العينة من (45) معلم ومعلمة بواقع (15) معلمة من الحلقة الأولى و (15) معلما ومعلمة من الحلقة الثانية و (15) معلما ومعلمة من مدارس التعليم ما بعد الأساسي، بالإضافة إلى ذلك شارك في الدراسة طلاب من مئة صفوف من ولايتي نزوى وإزكي بواقع فصل واحد من كل من الصفوف 7، 8، 9، 10، 11، و 12. استخدمت هذه الدراسة ثلاث أدوات رئيسية لتحقيق الأهداف: بطاقة الملاحظة واستبانة للمعلمين التعرف على توجهاتهم بالإضافة إلى استبانة التعرف على توجهات الطلاب وفيما يلي النتائج الرئيسية لهذه الدرامية يستخدم معلمو اللغة الإنجليزية في الحلقة الاولى و الحلقة الثانية و مدارس التعليم ما بعد الاساسي كاقة انواع التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية ولكن بدرجات متفاوتة. كانت إعادة الصياغة والاعتنباط والاستجواب (تصحيح الأقران) أكثر ثلاثة أنواع من التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية استخداما من قبل معلمي الحلقة الأولى. و الحلقة الثانية و مدارس التعليم ما بعد الأساسي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمو اللغة الإنجليزية في الحلقة الاولى و الحلقة الثانية فيما يخص التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وكانت الفروق لصالح معلمو اللغة الإنجليزية في الحلقة الثانية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمو اللغة الإنجليزية في الحلقة الاولى و ما بعد الأساسي فيما يخص التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وكانت الفروق لصالح معلمو اللغة الإنجليزية في مدارس ما بعد الاماني.. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمو اللغة الإنجليزية في الحلقة الثانية و ما بعد الأساسي فيما يخص استخدامهم للتغذية الراجعة التصحيحية الشفوية. اظهر التحليل الاحصائي انه لا توجد علاقة ذات دلالة بين توجهات معلمي ومعلمات اللغة الانجليزية العمانيين فيما يخص التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وممارساتها الفعلية في صفوفهم. اظهر طلاب الحلقة الثانية تفضيلا لثمانية أنواع من انواع التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وهي: التعليق الذي ينبه الى وجود خطا ويطلب من الطالب ایجادة التصحيح الصريح اعادة الصياغة السؤال الموجه للأقران للتصحيح، الاعلام المباشر ان الاجابة خاطئة، الاستنباط، السؤال الموجة التصحيح الذاتي والتكرار مع تركيز الصوت على الخطأ في حين أن طلاب مرحلة ما بعد الاساسي أظهروا تفضيلا الخمسة انواع من انواع التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية وهي: التعليق الذي ينبه الى وجود خطا ويطلب من الطالب ايجاده، التصحيح الصريح، التكرار مع تركيز الصوت على الخطة الإعلام المباشر بان الاجابة خاطئة والاستنباط. لم يظهر التحليل الاحصائي فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب الحلقة الثانية وطلاب ما بعد الأساسي فيما يخص التغذية الراجعة التصحيحية الشفوية. في ضوء هذه النتائج، اقترح الباحث بعض التوصيات للمعلمين ومدربي المعلمين ومصممي المناهج ووزارة التربية والتعليم. وأخيرا قدم الباحث بعض الاقتراحات حول المزيد من الدراسات التي يمكن إجراؤها مستقبلا
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
1
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005