Document
Proposing a new requirements engineering framework for M-learning applications
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
Recently, Mobile Learning Applications (M-learning Apps) are gaining high popularity all over the world as a new field. For the development of effective and successful M-learning Apps, It is important to engineer high quality requirements used for mobile devices as learning tools. A great challenge to improve teaching, learning and education is to make it more interesting with collaborative environments. Mobile Technology can make it more motivating, enjoyable and pleasant. However, there are two issues need to be considered, which are: Mobile Technology Infrastructure and Learning Content. So, there is a need to discover an appropriate way to engineer requirements according to users' needs and preferences for M-learning Apps. The main objective of this research is to propose an appropriate Requirements Engineering (RE) framework that suits M-learning Apps capabilities to engineer proper requirements, increase user satisfaction, enhance quality of M learning Apps and increase productivity, fit with learning environments and reduce development costs and time. The proposed framework is expected to guide the developers for a successful RE process of M-learning Apps. This study makes further contributions by providing the benefits of RE phases and their activities for any M-learning Apps. The last but not the least, it defines the interaction process between the proposed framework components. Finally, it implements this framework by creating a semi-automated tool that shows how to perform each component and what will be done in it. In addition, the evaluation of this framework is conducted by a case study on students of Computer Science Department, College of Science in SQU to gather their requirements and needs for M-learning Apps. Also, the developers used this tool to engineer the required data for developing. M-learning Apps and provide the final set of requirements to the next phases of the application developments.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
أحدثت الثورة التكنولوجية الحديثة نقلة نوعية في مجال التعليم، حيث أصبح التعليم باستخدام تطبيقات المحمول حديث الساعة في العالم هذه الأيام. ولأهمية هذا النوع من التعليم الحديث فلابد من هندسة متطلبات التطبيقات بكفاءة ليتم تطويرها وفقا لحاجة المتعلمين (مستخدمي هذه التطبيقات). مما لا شك فيه أن جعل التعليم مشجعا ومحفزا وممتعا للدارسين يعتبر أحد التحديات المهمة في تحسين نوعية التعليم وطريقة تعلمه والحصول على محتوياته. ومن هذا المنطلق، تعتبر بنية تقنية المحمول و محتويات التعليم أحد أهم الركائز الأساسية التي يجب أن يؤخذ بها في الحسبان عند تطوير تطبيقيات المحمول لتحقيق الأهداف المرجوة منها. لذلك، تكمن الحاجة في اكتشاف طرق و اليات مناسبة لهندسة متطلبات تطبيقات التعلم بالمحمول حسب إحتياجات . وتفضيلات مستخدمي تطبيقات المحمول في التعليم . إن الهدف الأساسي في هذا البحث : هو اقتراح طريقة أو مخطط أو آلية مناسبة لهندسة متطلبات تطبيقيات التعلم بالمحمول لكي تحقق مستوى عال في إرضاء مستخدمي هذي التطبيقيات : وتحقيق جودة التعليم باستخدام تطبيقات المحمول ورفع مستوى الإنتاجية كما يكون مناسبا لبيئة التعليم وتقلل من الجهد والتكاليف عند تطوير هذه التطبيقيات. الالية المقترحة يتوقع أن ترشد المطورين في هذا المجال لإنتاج تطبيقات متوافقة مع حاجة مستخدميها. والأبعد من ذلك، هذه : الدراسة تعمقت في دراسة أهمية هندسة متطلبات التطبيقات التي تعتبر مرحلة اساسيه في البدء بتطوير التطبيقات. كما أوضحت تداخل العمليات في مكونات الالية المقترحة في الختام فإن الالية المقترحة سيتم تطويرها بإنشاء أداة التي ستوضح طريقة عمل كل . مرحلة في هندسة تطبيقات التعلم بالمحمول. بالإضافة إلى ذلك، سيتم تقييم الالية المقترحة بعمل دراسة ميدانية و سيتم تطبيقها على طلاب الحاسب الالي في كلية العلوم بجامعة السلطان قابوس.
Category
Theses and Dissertations