Document
قلق المستقبل و علاقته بكل من دافعية الإنجاز و التحصيل الأكاديمي لطلبة دبلوم التعليم العام و طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to explore the relationship between future Anxiety, motivation achievement and academic achievement for the students of general education diploma and students of Sultan Qaboos University, and to identify the differences in achievement motivation levels according to future anxiety, academic achievement, gender, and education stages. To achieve these purposes, the researcher used two scales are future anxiety scale and achievement motivation scale, on a sample of 400 students. The results showed that there were negative relationship statistically significant between future anxiety and academic achievement for students of general education diploma, and no significant relationship between future anxiety and academic achievement for the university students. Also there was negative relationship statistically significant between future anxiety and achievement motivation, and positive significant correlation between achievement motivation and academic achievement for students of general education diploma, and no significant correlation between achievement motivation and academic achievement for the university students. The study results to the presence of statistically significant differences in achievement motivation levels attributed to gender differences in favor of females, as well as the presence of significant differences statistically in achievement motivation levels attributed to education stages in favor of the general education diploma, and the presence of statistically significant differences in achievement motivation attributed to future anxiety in favor of low future anxiety, and statistically significant differences in achievement motivation attributed to the bilateral interaction between the level of future anxiety and gender differences
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن علاقة قلق المستقبل بكل من دافعية الإنجاز والتحصيل الأكاديمي لطلبة دبلوم التعليم العام وطلبة جامعة السلطان قابوس، والتعرف على الفروق في مستويات دافعية الإنجاز يعزى إلى قلق المستقبل والنوع الاجتماعي والمرحلة الدراسية، ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام مقياسين هما مقياس قلق المستقبل ومقياس دافعية الإنجاز، على عينة بلغ عدد أفرادها (400) طالبا وطالبة. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة عكسية ذات دلالة إحصائية بين قلق المستقبل والتحصيل الأكاديمي لطلبة دبلوم التعليم العام، وعدم وجود علاقة دالة إحصائية بين قلق المستقبل والتحصيل الأكاديمي بالنسبة لطلبة الجامعة، ووجود علاقة عكسية دالة إحصائية بين قلق المستقبل ودافعية الإنجاز لدى أفراد العينة، ووجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين دافعية الإنجاز والتحصيل الأكاديمي لطلبة دبلوم التعليم العام، وعدم وجود علاقة دالة إحصائية بين دافعية الإنجاز والتحصيل الأكاديمي بالنسبة لطلبة الجامعة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية الإنجاز يعزي لمتغير النوع لصالح الإناث، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية الإنجاز يعزي لمتغير المرحلة الدرامية لصالح طلبة دبلوم التعليم العام، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية الإنجاز يعزي لمتغير مستوى قلق المستقبل لصالح منخفضي قلق المستقبل، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية الانجاز يعزى إلى التفاعل الثنائي بين مستوى قلق المستقبل والنوع الاجتماعي.
Category
Theses and Dissertations