Document

‫قلق الرياضيات : أسبابه و أثره في التحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر قلق الرياضيات والعوامل التي قد تسببه في التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الأول الثانوي. تكونت عينة الدراسة من (۲۰۰) طالبا وطالبة، منهم (۱۲۰) طالبة، و(۱۲۰) طالبة من طلبة الصف الأول الثانوي الدارسين في المدارس الحكومية التابعة لمدينة صلالة، وتم استخدام أداتين لأغراض هذه الدراسة هما مقياس قلق الرياضيات (MARS) المطور واستبانة معوقات تعلم الرياضيات من وجهة نظر الطلبة. استخدم تحليل التباين الأحادي(One Way ANOVA) لمعرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي تعزى إلى مستوى قلق الرياضيات، كما استخدم اختبارات"(t-test) لمعرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الرياضيات تعزى للجنس (ذكور، إناث). أظهرت نتائج هذه الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي تعزى إلى مستوى قلق الرياضيات، كما أظهرت النتائج أيضا عن وجود فروق دالة إحصائية في درجات قلق الرياضيات تعزي لمتغير الجنس (ذكور، إناث)، حيث كان القلق عند الذكور أكثر من الإناث، بينما كشفت نتائج الدراسة أن أهم المعوقات في تعلم الرياضيات من وجهة نظر الطلبة هي: عوامل متعلقة بالمعلم، والمنهاج والكتاب المدرسي، والطالب على الترتيب. في ضوء هذه النتائج يوصي الباحث بضرورة العمل على إعداد برامج علاجية وإرشادية للطلبة ذوي مستوى قلق الرياضيات المرتفع، ومساعدة الطلبة ذوي قلق الرياضيات المنخفض عن طريق زيادة دافعيتهم للتعلم، وحفزهم المستمر على التفوق،كما أوصی بضرورة العمل على زيادة الأنشطة الترفيهية والترويحية لتخفيض درجة التوتر التي تصيب الكثير من طلبة المرحلة الثانوية، وأوصى كذلك بضرورة تطوير مناهج الرياضيات لتلك المرحلة بحيث تتناسب مع مستويات وقدرات طلبتها، وأوصي بإجراء دراسات مشابهة على تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي للحصول على نتائج جيدة تخدم الجهات التعليمية المعنية، أخيرا أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بإعداد معلم الرياضيات الإعداد الجيد، وتأهيله مهنية ونفسية وتربوية، ليكون قادرة على أداء المهام المكلف بها على أكمل وجه.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
investigate the factors that may cause it, mathematics anxiety, and its effects on the academic achievement of the first year secondary school students. The sample of the study consisted of 250 students, 125 males and 125 females from the first secondary classes, which were randomly selected from governmental secondary school in salalah. The instruments of the study included a mathematics anxiety scale (MARS), and a questionnaire of mathematics learning obstacles. One-way analysis of variance (One-way ANOVA) was used to test the effect of mathematics anxiety on academic achievement.
t-test was used to determine sex differences in mathematics anxiety. The results of the study showed that there is a significant difference in academic achievement that is attributed to the level of mathematics anxiety. The results of the study also revealed that there is a significant difference in mathematics anxiety level between males and females, where males had a higher level of anxiety than females. The results also indicated that the negative factors that affect the learning of mathematics as perceived by the students are: relating to teacher, curriculum book, and the student, in that order. The study recommended the provision of remedial and counseling programs for students with high mathematics anxiety level. Similarly, students with low levels of mathematics anxiety should be helped to increase their motivation for learning, and continuously encouraged to improve their achievement. The study also recommended increasing recreational activities to lower the levels of anxiety, which affect many students of the secondary level, and the improvement of the mathematics curriculum so as to match the ability levels of those students. Finally, the researcher recommended paying more attention to the proper professional, psychological and educational preparation of mathematics teacher so as to be able to accomplish his role effectively.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
الجابري, يحيى بن سالم بن سهيل.
جامعة نزوى.
2014
Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008