Document

سلوك العنف لدى عينة من مدارس سلطنة عمان : دراسة نوعية لأسباب وطرق الوقاية والعلاج.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The violent behavior among a sample of schools in the Sultanate of Oman : a qualitative study of the causes, prevention and intervention
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the forms and manifestations of violence rampant in Sultanate of Oman's schools and it attempts to identify the reasons and motives behind the violent behavior. The study, also, seeks to identify the factors causing the emergence and intensification of this behavior, and proposes means of prevention and treatment to reduce this phenomenon. The study sample consisted of sixteen students, of whom ten were males and six females from different public schools in the Sultanate of Oman during the academic year 2012/2013. The sample has been collected from six provinces of Education Directorates namely: Muscat, Al-Dakhiliyah, Batinah North, Al Sharqiyah North and Al Wusta region. The data has been collected by observing the sample, headmaster, social worker and teachers. Also, personal interviews have been used which lasted for a minimum of nine hours. It provided data about the personal information, social background, educational environment in the school and classroom, as well as information about the relationship with the members of the school community. The interviews were conducted for the sample, headmaster, social worker, and the teachers in addition to the parents. The school records of absence and events have been reviewed as well.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على أشكال ومظاهر العنف المنتشر في مدارس سلطنة عمان، ومحاولة الوصول إلى الأسباب والدوافع الكامنة وراء سلوك العنف، كما تسعى الدراسة إلى التعرف على العوامل والمتغيرات المؤثرة في نشوء وزيادة حدة هذا السلوك، وتجتهد الدراسة في تقديم أساليب وقائية وعلاجية مقترحة للحد من هذه الظاهرة.
تتكون عينة الدراسة من (١٦) طالبا وطالبة منهم (۱۰) طلاب و (٦) طالبات لدى بعض المدارس الحكومية في سلطنة عمان خلال العام الدراسي ۲۰۱۳/۲۰۱۲ موزعين على ست محافظات من مديريات التربية والتعليم وهي : مسقط، الداخلية شمال الباطنة، شمال الشرقية، الظاهرة، الوسطى.
جمعت المعلومات والبيانات عن طريق الملاحظة وشملت كل من أفرد العينة ومدير المدرسة والأخصائي الاجتماعي والمعلمين، كما أنه تم استخدام المقابلات المعمقة بما لا يقل عن تسع ساعات وتضمنت المقابلات أسئلة تتطلب تزويد الباحث بمعلومات شخصية عن صاحب الحالة، ومعلومات عن خلفيته الأسرية، والظروف التعليمية في المدرسة والبيئة الصفية بالإضافة إلى معلومات عن علاقته بأعضاء المجتمع المدرسي، وشملت المقابلات كل من أفراد العينة ومدراء المدارس والأخصائي الاجتماعي والمعلمين وأولياء الأمور، وبالإضافة إلى هذا
مراجعة سجلات الأحداث والوقائع والغياب بالمدارس.
Category
Theses and Dissertations