Document

صعـوبات استخـدام اسـتراتيجيات التعـلّم النشـط من وجهـة نظـر معلمـي الرياضيات في محافظـة جنوب الباطنة- سلطنـة عُمان.

Other titles
The difficulties of using active learning strategies from the point of view of mathematics teachers in Al Batinah South Governorate، Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the difficulties of using active learning strategies from the point of view of mathematics teachers in Al Batinah South Governorate، Sultanate of Oman. For this purpose، the researcher prepared a questionnaire for the study that included (38) items distributed to (5) domains، applied to a sample، consisting of (212) male and female teachers of mathematics in the prep and cycle two schools in the Governorate South Of Al Batinah The results of the study revealed that the domains of difficulties appeared in large extent، in terms of the difficulties of using active learning strategies from the point of view of mathematics teachers in the Governorate South of Al Batinah got a general mathematic average of (3.68). The first difficulties are those related to the learning environment، followed by the second difficulties related to the administrative aspects، the third ranked difficulties are related to the students، the fourth rank of the difficulties are related to the nature of the curriculum and the last rank are the difficulties that are related to the teacher. The study also found that there were no statistically significant differences between teachers 'estimates about the difficulties of using active learning strategies in teaching mathematics from their point of view attributed to the gender variable in all areas of difficulty. It was also found that there are statistically significant differences in the difficulties that relates to the nature of the curriculum due to the variable of experience in favor of those with 5-10 years of experience. Also، there are statistically significant differences in the difficulties related to the administrative aspects due to the variable of training courses for those who did not receive training courses. In light of this، the researcher recommends the need to encourage teachers financially and morally and to involve them in the training courses adopted by the specialized institutes، and to create the school climate and reduce the quorum for teaching lessons for the teachers، as well as providing a guide for them that contains all active learning strategies، how to apply them and the activities associated with them.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على صعوبات استخدام استراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظر معلمي الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عُمان؛ لأجل ذلك أعد الباحث أداة استبانة خاصة بالدراسة تضمنت (38) فقرة وزعت على (5) محاور، تم تطبيقها على عينة تكونت من (212) معلمًا ومعلمة من معلمي مادة الرياضيات بمدارس الحلقة الثانية والمتصلة في محافظة جنوب الباطنة. وكشفت نتائج الدراسة بأن محاور الصعوبات جاءت بدرجة كبيرة، من حيث صعوبات استخدام استراتيجيات التعلم النشط من وجهة نظر معلمي مادة الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة، وحصلت على متوسط حسابي عام قيمته (3.68)، وجاء في المرتبة الأولى الصعوبات التي تتعلق ببيئة التعلم، تليها في المرتبة الثانية الصعوبات التي تتعلق بالجوانب الإدارية، والمرتبة الثالثة الصعوبات المتعلقة بالطالب، والمرتبة الرابعة الصعوبات التي تتعلق بطبيعة المنهاج، والمرتبة الأخيرة الصعوبات التي تتعلق بالمعلم. كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات المعلمين حول صعوبات استخدام استراتيجيات التعلم النشط في تدريس الرياضيات من وجهة نظرهم تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في جميع محاور الصعوبات، كما تبين أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في الصعوبات التي تتعلق بطبيعة بالمنهاج الدراسي تعزى لمتغير الخبرة لصالح الذين خبراتهم من 5 – 10 سنوات، وكذلك وجود فروقا ذات دلالة إحصائية في الصعوبات التي تتعلق بالجوانب الإدارية تعزى لمتغير الدورات التدريبية لصالح الذين لم يتلقوا دورات تدريبية. وفي ضوء ذلك يوصي الباحث إلى ضرورة تشجيع المعلمين ماديا ومعنويا وإشراكهم في الدورات التدريبة التي يتبناها المعهد التخصصي، وتهيئة المناخ المدرسي وخفض نصاب الحصص التدريسية للمعلم، وكذلك توفير دليل استرشادي للمعلم يحتوي على كافة استراتيجيات التعلم النشط وكيفية تطبيقها والأنشطة المرتبطة بها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
8
0
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
5
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01